niedziela, 26 lipca 2015

1.9 dci - awaryjność, panewki, turbina. PRZYCZYNY.

Witam,
z uwagi na to, że ciągle podsyłacie mi pytania związane z silnikiem 1.9 dci postanowiłem przygotować materiał na temat Przyczyny awarii 1.9 dci i kiepskiej opinii na rynku. Jestem ciekaw waszych spostrzeżeń. Merytorycznie komentarze mile widziane.



1.Zbyt długie interwały wymiany oleju 30 tys km to nieporozumienie dla silnika w aucie osobowym tym bardziej wysilonego turbo diesla, a przypomnijmy, że w  2001 roku debiutował w wydaniu 120 km – jakość oleju i była wtedy zupełnie inna niż dziś. Próba Renault była z pewnością analizowana przez konkurencję i na potrzeby właśnie długich okresów miedzy przeglądami powstały serię olejów long life – która sprawy i tak nie załatwiły.
Nie każdy wie, że ten silnik montowany   był u innych producentów i całkiem nieźle się spisywał. Doskonałym przykładem jest tutaj silnik 1.9 DID stosowany w Mitsubishi np. Carismie  Tam problem z turbo, a tym bardziej panewkami zdarzają się bardzo rzadko. Kluczem do rozwiązania tej zagadki jest fakt, że Renault zalecało wymianę oleju co każde 30 tys. km. Korzystające z tych samych silników Mitsubishi ustawiło interwał serwisu olejowego na 15 tys. km.

2. Lanie kiepskiej jakości oleju 10W40 w polskich warunkach nie będzie
się tak dobrze się sprawdzało jak np. w Anglii czy na południu Francji. Zdecydowanie lepiej dołożyć
kilkadziesiąt zł i kupić 5W40.

3. Notorycznie zepsuty czujnik ciśnienia oleju, który ostrzega o zbyt niskim ciśnieniu, gdyby działał poprawnie pewnie większość silników można byłoby uratować. W TDI, JTD czy HDI ta kontrolka jest sprawna i jeśli przyjedzie rodzynek który ma już 400 tys. km przebiegu to ta czerwona lampka się zaświeci, mechanik sprawdzi ciśnienie wymieni pompę oraz panewki (dla niewtajemniczonych panewki w TDI też się zużywają). W Renault problem z ciśnieniem oleju sygnalizuje zatarcia turbo – i to niestety żart tylko przebieg awarii w tym silniku.

4. Duże wyeksploatowanie sprowadzonych aut z zagranicy. Pierwsze egzemplarze Lagun sprowadzone do PL były albo po dzwonach lub jeszcze gorzej z ogromnymi przebiegami po taxi, firmach lub placówkach administracji. Spróbujcie znaleźć Renault z 1.9 dci z udokumentowanym przebiegiem od początku do dziś – większość ma jakąś tam historię od momentu sprowadzonego do PL lub nie posiada żadnej.

5. Niskie ceny pozwalają na zakup auta z tym silnikiem klientom o mniej zasobnym portfelu,
którzy niestety doprowadzają te auta do ruiny
lejąc najtańszy olej (czasami serwis polega na dolewaniu a nie zmienianiu oleju) i kupując filtry o dramatycznej jakości.
 Jest też grupa użytkowników Renault, która wykonuje tylko doraźne naprawy rezygnując z jakiegokolwiek  serwisu – wystarczy wykonać klika tel. po ogłoszeniach w których jest adnotacja o uszkodzonym silniku. Auta te najczęściej zostały kilka miesięcy wcześniej kupione z niepewnego źródła, bez historii napraw , bez jakiegokolwiek sprawdzenia przed zakupem.
Nowy właściciel przy aucie często nie robił nic, bo przecież poprzednik dekorował w ogłoszeniu i podczas oględzin, że wszystko zostało zrobione i auto bez wkład tylko lać ropę i jeździć – najczęściej bujda na resorach bo nic nie było robione zresztą brak jakichkolwiek FV za naprawy i rachunków za usługi może dać do myślenia ile jest prawdy w zapewnieniach sprzedawcy – często prywatnej osoby, Która chce się pozbyć swojego auta.

6. Na koniec do tego dołożyłbym brak jakiejkolwiek kompetencji mechaników w warsztatach . Jeśli firma reklamuje się jako specjalizująca w naprawach francuzów lub remontach silników i przed wymianą turbo nie sprawdza ciśnienia oleju (zdecydowana większość przypadków, nie określi przyczyny awarii turbo, nie zrobi całego przeglądu układu dolotowego i wydechowego, stosuje kiepskie materiały eksploatacyjne oraz części użyte do naprawy (ile jest warte turbo za 700 zł po regeneracji? – odpowiedź w kolejnych materiałach ). Jeśli tak ma wyglądać naprawa silnika to dajmy sobie spokój i je sprzedajmy .

Podsumowując 1.9 dci to w mojej ocenie dobry motor. Jest to silnik który potrafi przejechać 400-500 tys km bez generalnego remontu patrz ogłoszenia Traffic lub Lagun na zagranicznych portalach. Jakość wykonania tej jednostki nie różni się od silników TDI, JTD czy HDI. Ten motor nie ma jakiś wad fabrycznych , które sprawiłyby, że możemy trafić na minę (pomijam tutaj czujnik oleju, który wadliwy faktycznie jest) problemy typu pękające głowice, osiadające tuleje cylindrów, łuszcząca się pompa paliwa, wadliwe panewki a takie przypadki są znane u innych producentów.
Dodajmy do tego bardzo przystępnie skalkulowane ceny części zamiennych  np. przepływomierz, wtryski, turbo są naprawdę tanie w oryginale w porównaniu z konkurencją do tego dochodzi masa części używanych które są często dużo lepszą alternatywą niż wątpliwej jakości zamienniki.  

Dobrze sprawdzone 1.9 dci przed zakupem pod względem techniczne i historii serwisowej nie będzie bardziej problematyczne niż TDI czy HDI. A koszty serwisu będę niższe.

W tym materiale to wszystko zrobię osobny dotyczący wyłącznie serwisowania 1.9 dci.
Zainteresowanych zachęcam do subskrybowania kanału i odwiedzania moich blogów:
http://warsztatvw.blogspot.com/

http://autazfrancji.blogspot.com/

Prezentacja na YouTube:

1.9 dci - awaryjność, panewki, turbina. PRZYCZYNY.

3 komentarze:

  1. Witam
    Panie Jarosławie od jakiegoś czasu obserwuje Pana blog oraz kanał na youtube i mam kilka pytań:
    A mianowicie czy może Pan poruszyć temat regulatora ciśnienia w komorze silnika.
    Oraz czy delikatny świst od 2000 obr/min przy dodawaniu gazu to norma w tych silnikach czy należy zacząć szukać problemów z turbina. Bardzo dziękuje i pozdrawiam Astrotel

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,

    sam świst to jeszcze nie problem, ba niektórzy lubią jak turbo gwizda.
    Problem to spadek mocy oraz olej w intercolerze (to łatwo sprawdzić).
    Powodów gwizdania może być kilka np. nieszczelny dolot.

    Regulator ciśnienia paliwa - konkretnie co chce Pan wiedzieć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam i dziękuję za odpowiedz. Konkretnie to interesuje mnie zawór odmy i jego zasada działania w przypadku jego braku:). Dodatkowo prosiłbym o jakiś filmik na temat słynnych airbagów i kontrolek z nim związanych, gdyż ostatnio walczę z kostkami czyszcząc styki :)

      Usuń