niedziela, 19 lipca 2015

Naprawa klimatronika - sterowanie, czujniki, elektronika

Witam,

dzisiaj pierwszy z serii materiałów dotyczących serwisowania i naprawy klimatyzacji.
Z racji tego, że ostatnio diagnozowałem właśnie pod kątem klimatronika kilka aut chciałbym poruszyć temat czujników, których w przypadku klimatyzacji automatycznej nie brakuje.



1. Czujnik ciśnienia - najczęściej ma postać przełącznika trójpołożeniowego, który zabezpiecza klimatyzacje przed zbyt niskim jak i zbyt wysokim ciśnieniem czynnika w układzie. nadmierne ciśnienie może powstać np. przy niedrożnym osuszacz, a zbyt niskie przy za małej ilości czynnika.
Wartościami granicznymi jest 0,2 MPa oraz 2 MPa, czujnik odpowiada również za uruchomienie wentylatora skraplacza (powodem ciągłego działania wentylatora może być zanieczyszczenie skraplacza w wyniku czego temperatura czynnika pozostaje większa niż założenia zapisane w sterowniku). W nowoczesnych modelach czujnik rejestruje przebieg ciśnienia, a nie tylko reaguje na skrajne wartości - pomaga to w dokładnym sterowaniu klimatyzacja.

2.  Czujnik temperatury czynnika chłodzącego - montuje się go w obwodzie wysokiego ciśnienia blisko sprężarki. Przesyłany sygnał służy do regulacji pracy sprężarki oraz wentylatora skraplacza.
Ma również funkcję zabezpieczającą - mała ilość czynnika bedzie powodowała wyraźny wzrost temp. w układzie w wyniku czego klimatyzacja zostanie wyłączona (sprężarki z sprzęgłem) lub ustalona na minimalny wydatek (5%) (sprężarka bez sprzęgłowa).

3. Czujnik temperatury otoczenia i wnętrza - opcjonalnie są wykorzystywane  czujniki temp. powietrza zasysanego oraz powietrza wpływającego do przedziału pasażerskiego. W przypadku awarii jednego czujnika sygnał jest zastępowany alternatywnym czujnikiem lub komputer przyjmuje określoną stałą wartość temp. Diagnostyka polega na porównaniu parametrów przesłanych do komputera sterującego z  stanem faktycznym.

4. Czujnik natężenia promieniowania słonecznego - czujnik jest umieszczony najczęściej w centralnym punkcie deski rozdzielczej i stanowi  standardowe wyposażenie w autach z automatyczna klimatyzacją.Czujnik ma wpływ na działanie prędkości dmuchawy oraz mieszacze powietrza ciepłe/zimne. W pochmurny dzień do sprawdzenia pracy czujnika można użyć lampy UV.

5. Czujnik zawartości CO2 - kontroluje zawartość CO2 w kabinie pojazdu. Z powodów ekologicznych/ekonomicznych klimatronik zamyka dopływ świeżego powietrza do kabiny i pracuje w układzie zamkniętym - to pozwala mu przy mniejszym zużyciu energii otrzymać pożądaną temp. w środku auta.

6. Czujnik jakości powietrza - służy do sterowania obiegiem zamkniętym. czujnik bada powietrze pod względem zawartości tlenku węgla oraz azotu w przypadku gdy ustalona norma zostanie przekroczona klapa jest zamykana. W nowym Passacie B8 klapa zamyka się również podczas cofania, tak aby zapach spalin nie dotarł do pasażerów VW.

7. Panel sterowania - to do niego trafiają informacje z wszystkich czujników. Poprawność działania układu jest możliwa tylko i wyłącznie przy sprawnym panelu - dlatego diagnostykę należy zacząć od jego szczegółowej kontroli za pomocą sondy diagnostycznej. Zmiany dokonywane w ustawieniach na panelu powinny być widoczne podczas podłączenia komputera.

Temat klimatyzacji jej działania, serwisu oraz naprawy jest na tyle rozbudowany, że w tej serii pojawi się przynajmniej kilka artykułów.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz