sobota, 28 grudnia 2013

Peugeot 5008 1.6 THP Problemy, usterki, awaryjność.

Witam w dzisiejszym artykule chciałbym poruszyć temat silnika 1.6 THP konstrukcji PSA (Peugeot i Citroen) oraz BMW. Jest to silnik bardzo nowoczesny, wyposażony w wiele drogich rozwiązań mających na celu poprawienie zużycia paliwa oraz dynamiki auta. Niestety nie ma on dobrej opinii - zawdzięcza to uciążliwym usterką z którymi nie radzą sobie nawet ASO. W tym artykule odpowiem na pytania: Jakie są główne usterki, problemy 1.6 THP? W jakich autach był i jest montowany 1.6 THP? Jakie są koszty usunięcia najpopularniejszych usterek? Czy silniki 1.6 VTI są wolne od wad? Czy do 1.6 THP oraz 1.6 VTI można montować gaz?



Silnik wyposażony jest turbinę twin-scroll, zmienne fazy rozrządu Vanos, wtrysk bezpośredni, „inteligentną” pompę wody oraz rozrząd realizowany za pomocą łańcucha- to wszystko sprawia że przy delikatnym traktowaniu potrafi bardzo mało spalić, jest również jednostką bardzo elastyczną, która zapewnia świetną dynamikę.W 2007 roku starania inżynierów zostały nagrodzone - silnik zdobył prestiżowy nagrodę „Silnik Roku” w kategorii pojemnościowej od 1, 4 do 1, 8 l. 

Największe problemy z tymi jednostkami są już pewnie za nami, ale to czas pokaże . Większość usterek miała być definitywnie wyeliminowana w 2010 roku. Jednostki z początku produkcji sprawiały najwięcej problemu, większość usterek występowała po przebiegu nawet kilku tysięcy km, nie miał na to wpływu sposób eksploatacji ani serwis - części silnika były wadliwe.

W silnikach 1.6 THP częstym problemem było:
- Wadliwy napinacz łańcucha rozrządu. Objaw usterki to głośna praca silnika (dieslowskie klekotanie) w ciągu pierwszych minut po rozruchu. Po rozgrzaniu nieprzyjemny hałas z reguły znika. Zmodyfikowane, oraz bardziej trwałe napinacze wprowadzono dopiero na przełomie lat 2008/09. (1500 zł wymiana)
-  Kolejnym problem to uszkodzenia wałków rozrządu,
które „przycierały się”
na panewkach. Prowadziło to napraw głowicy. (5000 zł naprawa)
- Problem z źle ustawionym rozrządem objawiający się chwilowymi spadkami mocy oraz przechodzeniem silnika w tryb awaryjny. Spowodowane jest to możliwością
przestawienia się koła zębętago o kilka stopni. (200 - 300 zł naprawa, ale trzeba to umieć zrobić)
- Pojawiały się również problemy z turbosprężarką
oraz zaworem blow-off
(naprawa od 2500 zł)
- Występowały awarie pompy próżniowej
objawiające się stukami w silniku
(naprawa 1000 zł)
- oraz problemy z oprogramowaniem silnika prowadzące do spadków mocy (naprawa 200 zł)

Większość usterek była usuwana  na gwarancji producenta, aczkolwiek braki w szkoleniu pracowników ASO powodowały, że diagnostyka usterek często była nieskuteczna i problem się powtarzał. Obecnie ten silnik stał się dożo bardziej popularny, sporo klientów na niego się decyduje podczas zakupu nowego auta - dlatego serwisy potrafią precyzyjniej i skuteczniej eliminować usterki.


Silnik montowany jest w większości auta koncernu PSA to jest: Peugeot 308, 207, 208, 5008, Citroen C4, C5, DS3 , modelach BMW serii 1 i 3 (moc 136 km i 170 km)  oraz Mini (debiut silnika w Mini Cooper S w 2006 r).

Jeśli chodzi o koszty serwisu to są w normie i nie przerażają.
Wymiana łańcucha wraz z napinaczem powinna kosztować nas nie więcej niż 1, 5 tys. zł. 
Wymiana oleju zalecana jest co 30 tyś. km - lepiej ją skrócić do standardowych 15 tys km.
ze względu na wysilenie jednostki.
Koszty serwisu jak zawsze będą się wiązać z skutecznością przeprowadzanych napraw przez mechanika. Nie można zakładać, że obecnie produkowane jednostki są bezawaryjne i bezobsługowe. Co do jednostek wyprodukowanych przed 2010 rokiem, serwisy ASO zapewniają, że zmodernizowane części eliminują możliwość usterki - pod warunkiem, że naprawa była przeprowadzona dobrze.

W przypadku 1.6 VTI po wprowadzeniu silnika nie obyło się bez problemów. Usterki związane z rozrządem są wspólne dla obu konstrukcji.  Silniki te mają posredni wtrysk paliwa oraz układ valvetronic powodujacy brak podcisnienia w kolektorze - w nastepstwie trzeba zadbac o dobra jakość komponentów ewentualnej instalacji LPG.

Podsumowując ten silnik wydaje się ciekawą alternatywą dla diesli. Jedno jest pewne był awaryjny, a nie wszystkie egzemplarze zostały odpowiednio zdiagnozowane i naprawione na gwarancji. Z czasem ten problem zostanie przerzucony na kolejnych właścicieli, którzy będą zmuszeni do szukania pomocy najczęściej w ASO (miejmy nadzieję że pracownicy staną na wysokości zadania), ponieważ większość niezależnych serwisów nie ma bladego pojęcia o diagnostyce tego silnika.  Problem z naprawami tego nowoczesnego silnika może drastycznie podnieść koszty jego serwisu, a wszelkie zaniedbania związane z rozrządem mogą skończyć się definitywną awarią. Niestety wśród używanych jednostek 1.6 THP lub VTI nie można przebierać jest ich bardzo mało. Mój mechanik jeszcze nie naprawiał tego silnika, więc wolę się wstrzymać z zakupem auta z  1.6 THP. Poczekam, aż zdobędzie doświadczenie na aucie innego klienta;)

A tak przyspiesza 308 wyposażone w ten silnik.
http://www.youtube.com/watch?v=p8jZ8DY6s6o


Polecane linki:
Test długodystansowy: Peugeot 5008 1.6 THP

1.6 THP problemy. Wątek z forum 207.
Wątek o 1.6 THP z forum Peugeota.


13 komentarzy:

  1. Skąd informacja, że 1,6 VTI to silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa ?
    Na stronie firmy produkującej te silniki jest on oznaczony z pośrednim wtryskiem.
    http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/cache/docs_public/6666cd76f96956469e7be39d750cc7d9/21_fr-fr_fiche_publique.pdf

    OdpowiedzUsuń
  2. te defekty silnika już dawno wyeliminowano!! od 2011 nic sie nie dzieje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Problemy z rozrządem nadal się zdarzają są szerzej opisywane na zagranicznych forach - jest lepiej, ale usterkowość tego napędu rozrządu jest sporo wyższa niż realizowane wcześniej tradycyjnym paskiem.

      Usuń
  3. Opisywane przez Ciebie usterki niestety wciąż występują, chociaż, jak zauważa mój przedmóca,już trochę rzadziej.

    OdpowiedzUsuń
  4. W moim rocznym C4 Grand Picasso z 2015 rozrzad uszkodzony przy 15 tys. przebiegu. Aso wymienia na gwarancji i informuje ze tak bedzie co roku, tyle ze po gwarancji ja za to zaplace. nic nie naprawili.. wkladaja te same czesci..

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja mam 5008 z tym silnikiem (lipiec 2012 r.) i niestety usterka związana z łańcuchem ma miejsce w dalszym ciągu. Na gwarancji oczywiście sprawdzili i stwierdzili, że wszystko jest ok. Po przekroczeniu 50 tys. km problem powrócił. Tym razem, skoro gwarancja już się skończyła, na pewno potwierdzą awarię napinacza :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja mam 5008 z tym silnikiem (lipiec 2012 r.) i niestety usterka związana z łańcuchem ma miejsce w dalszym ciągu. Na gwarancji oczywiście sprawdzili i stwierdzili, że wszystko jest ok. Po przekroczeniu 50 tys. km problem powrócił. Tym razem, skoro gwarancja już się skończyła, na pewno potwierdzą awarię napinacza :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam C4 Picasso z 2015r. z silnikiem 1,6 THP, przebieg ponad 23000 i nie mam tych objawów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze nie masz ......

      Usuń
  8. Osobiście nie mam jakiegoś wielkiego uwielbienia do Francuskich aut. Znacznie bardziej cenie sobie czeskiego producenta i ich Skodę albo niemieckie auta. Francuzi mogę robić dobre wina i makaron ale nie auta.

    OdpowiedzUsuń
  9. Co oczywiście nie oznacza że Niemcy nie potrafią spartolić samochodu , co raz częściej trafiają do Nas na warsztat warsztat

    OdpowiedzUsuń
  10. Czy zakup auta z motorem 1,6 VTI 120 km to duże ryzyko, czy wymiana rozrządu załatwia temat, czy są już poprawione elementy rozrządu ?

    OdpowiedzUsuń