niedziela, 3 sierpnia 2014

Uciekający prąd w samochodzie, rozładowujący się akumulator.

Witam,

częstym i poważnym problem, które nęka samochody jest ciągle rozładowujący się akumulator.
Często wymiana samej baterii nie pomaga, ponieważ nie usunięto przyczyny awarii.
Przedstawię krótki schemat, który umożliwi wychwycenie ewentualnej usterki akumulatora lub instalacji elektrycznej.




1. Mierzymy multimetrem natężenie prądu (A) pomiędzy klemą  a zaciskiem akumulatora (zamknięte auto). Przepływ prądu na poziomie 0.1 A można uznać za zbyt wysoki. W przypadku akumulatora 45Ah, zużycie prądu na poziomie 0,1 A rozładuje go po 450 h, a w praktyce po połowie tego czasu.
2. Jeśli przepływ prądu jest ok, warto zawieść akumulator do odsiarczenie oraz sprawdzenia jego stanu. W przypadku kiedy mamy wysoki pobór prądu szukamy przyczyny problemu.
2.1 Równolegle sprawdzamy na podpiętym akumulatorze napięcie ładowania przy pracującym silniku na zaciskach akumulatora. Jeśli jest niższe niż 13,8 V, powtarzamy pomiar przy zaciskach alternatora. Przy dużej różnicy w wynikach, szukamy zaśniedziałego lub złamanego połączenia lub winowajcą jest alternator (np. regulator napięcia).
3.Jeśli akumulator nie miał uszkodzonych płyt to po odsiarczeniu odzyska swoja pierwotną sprawność i dzięki temu zaoszczędzimy 10-krotność ceny zakupu nowego.4. Winowajcy zbyt dużego upływu prądu należy szukać w alarmie, radiu (odpinamy bezpieczniki) lub uszkodzonej instalacji elektrycznej.

Masz problem z akumulator z góry nie zakładaj, że jest uszkodzony. W wielu przypadkach można go uratować, istnieją skuteczne metody, aby ocenić jego stan oraz przydatność, ale to temat na inny artykuł.




1 komentarz: