Witam,
ostatni artykuł z serii związanej z akumulatorem. Bardzo często w czasie zimy stomii przed decyzją o wymianie akumulatora, ponieważ obecny zaczynam na sprawiać problem. Istnieją sposobu na zweryfikowanie stanu akumulatora oraz określenie jego dalszej przydatności o tym własnie chciałbym dzisiaj napisać.
Zacznijmy od tego, że lepiej jest weryfikować stan akumulatora niż później starać się go ratować z z sytuacji beznadziejne - głębokie rozładowanie jest często nieodwracalne. W przypadku akumulatorów na gwarancji wystarczy rutynowa kontrola raz do roku przed okresem zimowym. W przypadku starszych baterii 2 kontrole w ciągu roku powinny być wystarczające.
Pomijam sprawę weryfikacji sprawności układu zasilania oraz poboru energii w aucie - bez sprawnej instalacji nie będzie sprawnego akumulatora.
Sprawdzenie stanu akumulatora można przeprowadzić w własnym zakresie - wystarczy nam najtańszy multimiernik. Zaczynamy od wpięcia miernika do akumulatora równolegle na wyłączony silniku - otrzymane napięcie powinno wynosić 12,6 V. Następnie włączamy światła mijania i drogowe - jeśli spadek napięcia jest poniżej 11 V akumulator będzie sprawiał nam problemu. Ostatni etap testu to zmierzenie napięcie akumulatora podczas odpalania auta - jeśli napięcie spadnie poniżej 9 V akumulator nadaje się do regeneracji lub wymiany.
Podobne właściwości ma opornica (tester akumulatorów), którą może wytrzymać obciążenie od 80 do 200 A - sprzęt na wyposażeniu każdego dobrego sklepu z akumulatorami.
Pierwszy etap sprawdzenia baterii macie za sobą w zależności od otrzymanych wyników wiecie czego możecie się spodziewać. W zasadzie każdą baterie można poddać regeneracji, a im szybciej się to zrobi tym cały proces jest szybszy i skuteczniejszy. Baterie które zostały uszkodzone mechanicznie - zwarcie w płycie niestety nadają tylko do wyrzucenia, wszystkie inne które są sprawne, ale z powodu zasiarczenia straciły swoje wyjściowe właściwościowi można zregenerować.
Regeneracja baterii polega na ładowaniu jej prądem impulsowym co umożliwia ładowanie wyższym prądem i nie powoduje niebezpiecznego podniesienia temperatury baterii w czasie przeprowadzania procesu. Bateria w czasie eksploatacji zużywa się, jest poddawana ciągłym procesom ładowania i rozładowywania baterii. W tym czasie zachodzą procesy chemiczne, które z czasem zasiarczają coraz bardziej akumulator i tym samym zmniejszają jego pojemność. W skrajnych przypadkach zasiarczony, ale nieuszkodzony mechanicznie akumulator ma 25% swojej wyjściowej pojemności. Zdecydowana większość akumulatorów w autach podczas zimy posiada jedynie około 50% swojej nominalnej pojemności.
Funkcje przywracani sprawności nominalnej, regeneracji akumulatora posiadają ładowarki serii CTEK - jest to sprzęt który można polecić każdemu właścicielowi auta. W zależności od pojemności akumulatora możemy wybrać sprzęt, który skutecznie i w miarę szybko zregeneruje nasz stary akumulator i tym samym unikniemy zakupu nowego.
Przed zakupem nowego akumulatora sprawdź stan instalacji elektrycznej w aucie oraz akumulatora.
PS. Jeśli jesteś z okolic Poznania lub Ostrowa Wlkp. i chcesz sprawdzić stan swojego akumulatora oraz jeśli to konieczne skutecznie odsiarczyć i przywrócić mu sprawność nowego skontaktuj się ze mną. Jarek Tomczak 693 582 120 lub j.tomczak21@gmail.com
ściema kupiłem i nie działa tak jak reklamują
OdpowiedzUsuńA mi udało się kilka akumulatorów uratować dzieki tej ładowarce.
Usuń