Zacznijmy od kwestii serwisu i części zamiennych. Spora część samochodów sprowadzonych z Francji nie posiada książek serwisowych, ani innych dokumentów potwierdzających przebieg auta np. certyfikaty z przeglądów diagnostycznych. Wynika to z tego, że większość Francuzów nie przywiązuje dużej uwagi do zbierania pieczątek serwisowych, a dokumenty z przeglądów nie trzeba wozić w aucie tak jak np. w Belgii. O wykonanym przeglądzie informują pieczątki w dowodzie rejestracyjnym oraz winietka naklejona na szybie.
Większość francuskich klientów zmienia autoryzowany serwis na warsztat niezależny po zakończeniu okresu gwarancyjnego. W ten sposób potrafią zaoszczędzić kilkadziesiąt procent na wydatkach serwisowych, co więcej stacje szybkiej obsługi większość prostych napraw wykonują od ręki - jest ogromny plus kiedy zależy nam na czasie. Ciekawostkowa: najpopularniejsze sieci szybkiej obsługi takie jak NORAUTO, FEU VERT, EUROMASTER swoją początki miały w Francji. Z tego pewnie wynika, że auta z tego rynku często mają niekompletną historię serwisową w ASO, ale nie jest to reguła - zawsze warto sprawdzić, żeby nie trafić na minę.
Dużym plusem aut z Francji jest możliwość łatwego sprawdzenia przebiegu auta po nalepce na szybie. Wystarczy spisać jej dane i zadzwonić do stacji która wykonała przegląd - w ten sposób sprawdzimy przebieg oraz usterki wykryte na przeglądzie technicznym. Wiecej informacji na temat sprawdzania przebiegu auta z Francji znajdziesz tutaj.
Na przykładzie mojego Renault Megane dokonałem sprawdzenia kosztów serwisu w okolicach Paryża. Ceny podaje z serwisu Renault.
Koszt wymiany oleju i filtrów to 150 euro, koszt wymiany rozrządu dla silnika 1.9 dci to 750 euro. W porównaniu z Polską jest bardzo drogo, nawet kilkakrotnie względem polskich serwisów niezależnych.Wydatki rosną szczególnie wtedy kiedy w aucie jest do przeprowadzenia naprawa wymagająca szczególnie dużo pracy. Np: Wymiana zestawu sprzęgła i koła dwumasowego to koszt Uwaga nawet 2500 euro.
Co do części to różnica w cenie na korzyść Polski jest od 5% dla części eksploatacyjnych do nawet 60% przy częściach regenerowanych takich jak turbina. Przykład.
Z powodu wysokich kosztów serwisowych Francuzowi nie opłaca się naprawiać auta, który uległ poważnej awarii. Woli je wymienić na nowe lub używane w lepszym stanie. Wysokie koszty robocizny to jedna z przyczyn dużo większej popularności samochodów nowych w Europie Zachodniej. W Francji obowiązuje również bardzo restrykcyjny sposób wykonywania napraw powypadkowych. W przypadku starszych (6-10 letnich) aut już niewielka kolizja może spowodować szkodę całkowitą - nieopłacalność naprawy auta. Ma to swoje dobre strony. Większość osób stara się dbać o swoje auta, ponieważ regularny serwis ogranicza prawdopodobieństwo poważnej awarii. Korzystają głównie z serwisów niezależnych gdzie rabaty wobec ASO mogą sięgać od 30 do nawet 50%.
W kwestii porządku w aucie oraz parkowania Francuzi mają dość luźne podejście. Raczej się nie przejmują się obtartymi zderzakami, tapicerka również często wymaga przeprania. Najtańsze auta jeżdżące w dużych miastach wyglądają najgorzej. Co więcej ceny podstawowych napraw blacharko lakierniczych częste przerażają i klienci jeżdżą z przytartymi zderzakami czy błotnikami. Warto szukać aut dobrze wyposażonych oraz marek premium takie auta najczęściej są zadbane. Ważne - zabrudzony środek oraz obtarte zderzaki nie dyskwalifikują auta - takie rzeczy można naprawić za kilkaset złotych. Kupując auto kieruj się chłodna kalkulacją, emocję odstaw na bok.
Benzyna 95 w Francji kosztuje w przeliczeniu około 6,20 zł za litr, ON jest tańszy o kilkanaście eurocentów. Co więcej autostrady na terenie całego kraju są płatne co zniechęca do np. dalekiego dojeżdżania do miejsca pracy jak to często bywa u Niemców. Co ważne w Francji nie ma podatku uzależnionego od emisji spalin, to Ty decydujesz o tym jaki silnik będzie miało Twoje auto - chcesz jeździć dieslem, nie musisz płacić wyższego podatku. Ubezpieczenia komunikacyjne w Francji są średnio 4 krotonie wyższe niż w Polsce.
Podsumowując moim zdaniem nie ma większego znaczenia z jakiego kraju kupimy auta. Warto jednak posiadać podstawowe informacje na temat rynku z którego samochód został sprowadzony. Z doświadczenia wiem, że często auta sprowadzone z Francji mają niższy przebieg od tych z Niemiec a co za tym idzie potrafią się odwdzięczyć dłużej bezawaryjną eksploatacją. Zapraszam do artykuły na temat 10 powodów dla których warto kupić auto z Francji oraz Sprawdzanie historii, przebiegu auta z Francji.
Zachęcam do wyrażania swoich opinie na temat samochodów z Francji.
Bardzo ciekawy post. Dzięki Tobie mogę porównać koszty we Francji z tymi w Polsce.
OdpowiedzUsuńLubię takie artykuły.
OdpowiedzUsuńNaprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńDawno nie było takiego artykułu. Bardzo fajny wpis.
OdpowiedzUsuń