Dzisiejszy artykuł powstał na podstawie informacji które
udało mi się znaleźć w sieci na temat hydropneumatycznego zawieszenia Citroena.
Tego typu układ debiutował w 1954 roku w modelu DS. Należy zauważyć, że
niemiecka konkurencja skoncentrowała się na rozwoju technologii zawieszenie
pneumatycznego - to nieznaczny że Francuska technologia jest gorsza. W tym wpisie przedstawię wszystkie
generacje hydropneumatycznego zawieszenia, jego najczęstsze usterki oraz koszty
ich usunięcia. Opisze serwis oraz w
kilku słowach napisze na co zwrócić uwagę podczas zakupu auta używanego z tego
typu rozwiązaniem. Zainteresowanych zapraszam do dalszej części wpisu.
Citroen jako pierwszy wprowadził na skale masowa opcje zakupu auta z zawieszeniem o regulowanej wysokości prześwitu – na tam te czasu była to wielka rewolucja. Pod koniec lat 80 zadebiutowało sterowane elektronicznie zawieszenie Hydroactive, które do dnia dzisiejszego jest nieustannie rozwijane i ulepszane przez Citroena.
Zasada działania zawieszenia Hydroactive – klasyczne amortyzatory z sprężynami są zastąpione układem hydraulicznym składającym się z kolumny hydraulicznej dzięki której jest możliwe regulowanie prześwitu auta. Ważnym elementem układu są sfery wypełnione azotem - zastępują w takim układzie stalowa sprężynę. Całym systemem steruje komputer który za pomocą pompy reguluje ciśnienie w układzie, zbiera informacje z czujników znajdujących się przy każdym kole które informują go o prędkości, skręcie kierownicy czy ciśnieniu w pompie hydraulicznej.
Opis wszystkich
generacji zawieszenia Citroena.
System hydropneumatyczny
po raz pierwszy pokazano w modelu DS w 1954
roku. Amortyzator oraz sprężynę zastąpiono kolumna hydrauliczną z
sferą, która reaguje na ruchy wahacza tłocząc olej z odpowiednią siłą – w ten
sposób wytłumiano drgania przenoszone przez zawieszenie.
System Hydractive
został zastosowany po raz pierwszy w roku 1989, w modelu XM. Wprowadzone
zmiany polegały na dodaniu komputera, który od tej pory był odpowiedzialny za
sterowanie całym system. Informacje zbierał z czujników znajdujących się przy
kołach które monitorowały amplitudy przemieszczeń drążka stabilizatora,
prędkości kół, wzrost ciśnienia w układzie hamulcowym, nacisk na pedał
przyspieszenia, szybkość i wielkość skrętu kołem kierownicy. Dzięki temu prowadzenie auta stało się bardziej
przyjemne, wprowadzono również tryb sportowy utwardzający zawieszenie.
Hydroactive III i
III+ to najnowsze generacja tego typu zawieszenia. W wersji z plusem mamy
dodatkowo dwie strefy które umożliwiają zmianę charakterystyki zawieszenia w
obrębie jednego koła. Dzięki temu można ograniczyć kołysanie auta przy
zachowaniu najwyższego komfortu. W tej
generacji również wprowadzono automatyczna obniżenie wysokości zawieszenia uzależnione
od prędkości jazdy oraz zaczęto wykorzystywać w pełni syntetyczny płyn (LDS) który
zastąpił mineralny LHM . Rozwiązanie to występuje Citroenie C5 (2008 -) i C6.
Usterki oraz koszty
serwisu.
Na wstępie trzeba
zaznaczyć że trwałość całego układu jest bardzo wysoko, szczególnie widać to w
warunkach polskich w których cześć dróg jest w kiepskim stanie. W różnych
miejscach można znaleźć informacje o deklarowanej bezusterkowości w przedziale od 200 – 300 tys. km.
Najczęściej ponownemu nabiciu azotem wymagają sfery. Kompletna usługa regeneracji jednej kosztuje w granicach 300 zł. Czasami trzeba zregenerować jedną góra dwie. Duże koszty generuje wymiana pompy hydraulicznej jej koszt jako nowej to 3 tys. zł używana to koszt 500 – 600 zł. Pompa ulega awarie z powodu zbyt niskiego stanu płynu lub nadmiernie zużytych sfer pełniących rolę akumulatorów ciśnienia. Usterki hydrauliki wynikają z zaniedbań serwisowych – każdą usterkę powinniśmy usuwać na bieżąco wtedy zawieszenie w naszym Citroenie będzie nie tylko komfortowe ale również bezawaryjne.
Najczęściej ponownemu nabiciu azotem wymagają sfery. Kompletna usługa regeneracji jednej kosztuje w granicach 300 zł. Czasami trzeba zregenerować jedną góra dwie. Duże koszty generuje wymiana pompy hydraulicznej jej koszt jako nowej to 3 tys. zł używana to koszt 500 – 600 zł. Pompa ulega awarie z powodu zbyt niskiego stanu płynu lub nadmiernie zużytych sfer pełniących rolę akumulatorów ciśnienia. Usterki hydrauliki wynikają z zaniedbań serwisowych – każdą usterkę powinniśmy usuwać na bieżąco wtedy zawieszenie w naszym Citroenie będzie nie tylko komfortowe ale również bezawaryjne.
Na co zwrócić uwagę
podczas zakupu auta z hydropneumatyką.
Zacznij od
sprawdzenia czy pod autem nie znajdziesz wycieków płynu z układu – ma zielony
kolor (zużyty ma kolor wpadający w żółty). Wyciek może oznaczać poważną
awarię i ryzyko awarii pompy.
Kolejnym krokiem jest uruchomienie auta i sprawdzenie czy zawieszenie reaguje na podnoszenie i opuszczanie. Po tym jak to zweryfikujesz usiądź na masce ( na włączonym silniku) lub się zaprzyj tak aby zawieszenie opadło – po chwili powinno wyrównać poziom. Ostatni test - zawieszenie jest w trybie do jazdy , następnie je opuszczasz do min. Teraz wyłącz silnik i spróbuj podnieść auto – jeśli zawieszenie trochę się podniesie to dobry znak, że sfery są w dobrym stanie.
Kolejnym krokiem jest uruchomienie auta i sprawdzenie czy zawieszenie reaguje na podnoszenie i opuszczanie. Po tym jak to zweryfikujesz usiądź na masce ( na włączonym silniku) lub się zaprzyj tak aby zawieszenie opadło – po chwili powinno wyrównać poziom. Ostatni test - zawieszenie jest w trybie do jazdy , następnie je opuszczasz do min. Teraz wyłącz silnik i spróbuj podnieść auto – jeśli zawieszenie trochę się podniesie to dobry znak, że sfery są w dobrym stanie.
Polecane linki:
Zawieszenie hydropneumatyczne Citroena - serwis.
Zawieszenie hydropneumatyczne Citroena - serwis.
,, jeśli zawieszenie trochę się podniesie to dobry znak"
OdpowiedzUsuńTrochę to mało precyzyjne określenie
Proszę , sprezyzuj;)
Usuń