sobota, 7 września 2013

Tani serwis aut francuskich marek - raport Motor 35/2013

Witam, dzisiejszy wpis będzie krótki. Przybliżę w nim raport ceny części eksploatacyjnych dla modeli z rożnych krajów, który ukazał się w Tygodniku Motor. Redaktorzy pod uwagę brali auta z czterech krajów: Francji, Niemiec, Włoch oraz Japonii. W badaniu wzięli pod uwagę ceny markowych oraz najtańszych zamienników do aut w wieku około 8 lat. Jak słusznie zauważyli wraz z starzeniem się modelu na rynku zaczyna brakować tanich i dobrych zamienników, przez co ceny serwisu starszych aut rosną - nie jest to oczywiście reguła w przypadku wszystkich modeli. W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania: Do jakich marek części są najtańsze? Gdzie kupować części najtaniej? Na co zwracać uwagę podczas zakupu? Z czego wynikają różnice cen? 


Raport jednoznacznie stwierdza, że najtańsze części eksploatacyjne są do samochodów produkcji francuskiej (dla wysokiej jakości zamienników o 18% niższe od średniej) . Wynika to z dużej unifikacji większości modeli z Francji, które dzielą się wspólną technologia. Trzeba pamiętać że Peugeot i Citroen działają w obrębie jednego koncernu i ich auta wykorzystują w większości przypadków te same podzespoły. Co więcej część swojej technologi sprzedają na zewnątrz np. dla Forda silniki 1.6 i 2.0 TDCI. Podobnie działa Renault, które tworzy wspólny koncern z Nissanem oraz jest właścicielem bardzo szybko rozwijającej się marki jaką jest Dacia. Modele francuskie w większości przypadków nie są też tak bardzo zaawansowane pod względem technicznym jak auta marek niemieckich. Przykładem tutaj może być zawieszenie, które u Francuzów najczęściej jest zwykłą belką z tyłu i układem Macphersona z przodu - takie rozwiązanie jest dużo tańsze niż układy wielowachaczowe Niemców czy Japończyków i w przypadku Polskich dróg często lepiej się sprawdza.

W raporcie były brane pod uwagę takie części jak: klocki hamulcowe, tarcze, amortyzatory, łączniki stabilizatora, łożyska koła, filtr powietrza, rozrząd, sprzęgło. W porównaniu zastosowano zasadę jednego dostawcy - to znaczy wszystkie klocki hamulcowe dostarcza Bosch, a amortyzatory Sachs.Auta które reprezentowały określone kraje były najpopularniejszymi modelami w swojej klasie, analizy dokonano dla auta klasy średniej i kompakt. Brano pod uwagę diesla oraz benzynę.

Z przeprowadzonego badania rynku przez dziennikarzy Motoru wynika , że najlepiej zakupu części dokonywać w Internecie, w sklepach Allegro. Z uwagi na bardzo duże obroty (kilkaset tysięcy zł miesięcznie) tych hurtowni uzyskują one duże rabaty na części dochodzące do 50% wyjściowej ceny. Lokalne sklepy oraz warsztaty samochodowe nie mogą  liczyć na tak wielkie upusty (max 30%).  Trzeba jednak pamiętać, decydując się na zakup w sieci będziemy mieli problem z szybką wymianą części. Dlatego musimy dokładnie wiedzieć czego chcemy.

Do raportu Motoru dodałbym jeszcze krótki raport  ceny części używanych (skrzynie biegów, silników, części karoserii oraz oświetleń) Z uwagi na czynniki które były wymienione w pierwszym akapicie ten rodzaj części do aut francuskich jest również bardzo atrakcyjny cenowo na tle konkurencji z innych krajów. Nie ma problemu z dostaniem części karoseryjnych w popularnych kolorach czy też elektroniki lub części do silnika.

Na koniec zacytuje podsumowanie raportu z Tygodnika Motor.
"Kierując się kosztami obsługi technicznej samochodu, warto zwrócić uwagę na auta francuskie. Nie dość, że zwykle są niezbyt drogie, to jeszcze - co wynika z naszego zestawienia - ceny części zamiennych są w ich przypadku najniższe. Na przeciwległym biegunie znajdują się samochody japońskie. Choć statystycznie mniej awaryjne - mają najwyższe ceny części zamiennych. Nie widać natomiast znaczącej różnicy pomiędzy cenami części do pojazdów włoskich i niemieckich."

PS. Zachęcam do kupowania Tygodnika Motor - znajdziesz w nim masę ciekawych testów i poradników.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz