Raport jednoznacznie stwierdza, że najtańsze części eksploatacyjne są do samochodów produkcji francuskiej (dla wysokiej jakości zamienników o 18% niższe od średniej) . Wynika to z dużej unifikacji większości modeli z Francji, które dzielą się wspólną technologia. Trzeba pamiętać że Peugeot i Citroen działają w obrębie jednego koncernu i ich auta wykorzystują w większości przypadków te same podzespoły. Co więcej część swojej technologi sprzedają na zewnątrz np. dla Forda silniki 1.6 i 2.0 TDCI. Podobnie działa Renault, które tworzy wspólny koncern z Nissanem oraz jest właścicielem bardzo szybko rozwijającej się marki jaką jest Dacia. Modele francuskie w większości przypadków nie są też tak bardzo zaawansowane pod względem technicznym jak auta marek niemieckich. Przykładem tutaj może być zawieszenie, które u Francuzów najczęściej jest zwykłą belką z tyłu i układem Macphersona z przodu - takie rozwiązanie jest dużo tańsze niż układy wielowachaczowe Niemców czy Japończyków i w przypadku Polskich dróg często lepiej się sprawdza.
W raporcie były brane pod uwagę takie części jak: klocki hamulcowe, tarcze, amortyzatory, łączniki stabilizatora, łożyska koła, filtr powietrza, rozrząd, sprzęgło. W porównaniu zastosowano zasadę jednego dostawcy - to znaczy wszystkie klocki hamulcowe dostarcza Bosch, a amortyzatory Sachs.Auta które reprezentowały określone kraje były najpopularniejszymi modelami w swojej klasie, analizy dokonano dla auta klasy średniej i kompakt. Brano pod uwagę diesla oraz benzynę.
Z przeprowadzonego badania rynku przez dziennikarzy Motoru wynika , że najlepiej zakupu części dokonywać w Internecie, w sklepach Allegro. Z uwagi na bardzo duże obroty (kilkaset tysięcy zł miesięcznie) tych hurtowni uzyskują one duże rabaty na części dochodzące do 50% wyjściowej ceny. Lokalne sklepy oraz warsztaty samochodowe nie mogą liczyć na tak wielkie upusty (max 30%). Trzeba jednak pamiętać, decydując się na zakup w sieci będziemy mieli problem z szybką wymianą części. Dlatego musimy dokładnie wiedzieć czego chcemy.
Do raportu Motoru dodałbym jeszcze krótki raport ceny części używanych (skrzynie biegów, silników, części karoserii oraz oświetleń) Z uwagi na czynniki które były wymienione w pierwszym akapicie ten rodzaj części do aut francuskich jest również bardzo atrakcyjny cenowo na tle konkurencji z innych krajów. Nie ma problemu z dostaniem części karoseryjnych w popularnych kolorach czy też elektroniki lub części do silnika.
Na koniec zacytuje podsumowanie raportu z Tygodnika Motor.
"Kierując się kosztami obsługi technicznej samochodu, warto zwrócić uwagę na auta francuskie. Nie dość, że zwykle są niezbyt drogie, to jeszcze - co wynika z naszego zestawienia - ceny części zamiennych są w ich przypadku najniższe. Na przeciwległym biegunie znajdują się samochody japońskie. Choć statystycznie mniej awaryjne - mają najwyższe ceny części zamiennych. Nie widać natomiast znaczącej różnicy pomiędzy cenami części do pojazdów włoskich i niemieckich."
"Kierując się kosztami obsługi technicznej samochodu, warto zwrócić uwagę na auta francuskie. Nie dość, że zwykle są niezbyt drogie, to jeszcze - co wynika z naszego zestawienia - ceny części zamiennych są w ich przypadku najniższe. Na przeciwległym biegunie znajdują się samochody japońskie. Choć statystycznie mniej awaryjne - mają najwyższe ceny części zamiennych. Nie widać natomiast znaczącej różnicy pomiędzy cenami części do pojazdów włoskich i niemieckich."
PS. Zachęcam do kupowania Tygodnika Motor - znajdziesz w nim masę ciekawych testów i poradników.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz