niedziela, 22 września 2013

Turbosprężarka - regeneracja, serwis, jak dbać, koszty. Jak uniknąć awarii.

Witam, w tym artykule postaram się przekazać wam wiedzę którą zebrałem na temat turbosprężarki. Rozwiązanie to po raz pierwszy w aucie osobowym zadebiutowało  w 1973 roku w benzynowym BMW 2002. Popularność turbosprężarka przyniosły  modele Saaba Turbo oraz legendarne Porsche 911 w wersji Turbo. Na szeroką skalę turbodoładowanie wprowadzono na początku lat 90, kiedy pojawiło się turbo w dieslach np. 1.9 TDI VW oraz 1.9 JTD FIATA z common rail. Zadaniem turbosprężarki jest dostarczenie większej ilości powietrza, dzięki temu rośnie moc silnika. Turbina napędzana jest przez gazy spalinowe, dzięki temu uzyskana energia pozwala sprężyc i dostarczyć większa ilość powietrza. To był krótki wstęp teraz czas na konkrety. Jakie układy turbosprężarek rozróżniamy? Najczęstsze przyczyny awarii turbo? Jak dbać o turbosprężarkę?Jakie są koszty wymiany turbo? Uszkodzona turbinę wymienić na nową czy regenerowaną? Co  zrobić aby uniknąć awarii?



Wyróżniamy 3 układy turbodoładowania:
Twin Turbo - sprężarki (2) pracują równolegle, rozwiązanie stosowane w autach o pojemności > 2,5 litra
Biturbo - mamy 2x turbo z których jedno jest mniejsze i działa w niskim zakresie oraz drugie działające przy wyższych prędkościach obrotowych.
Ważnym terminem związanym z turbo jest zmienna geometra łopatek, która reguluje przepływ powietrza odpowiednio ustawiając łopatki. Takie rozwiązanie poprawia reakcję silnika na gaz. Do tej pory z uwagi na bardzo wysoka temperaturę spalin w benzynie  nie było stosowane ( wyjątek nowe 911 Turbo)

Turbiny najczęściej ulegają awarii poprzez uszkodzenie wirnika lub jego łożyska. Wirnik ulega uszkodzeniu w momencie kiedy do układu dolotowego dostaną się zanieczyszczenia. Wystarczy, że filtr powietrza jest niskiej jakości i nie spełnia swojej roli, ewentualnie sam zaczyna się rozpadać - awaria turbo gwarantowana.
Z kolei awaria łożyska, jego zatarcie  jest wynikiem stosowania kiepskiej jakości olejów oraz przeciągania terminu jego wymiany (mineralnych, pół-syntetyków). Tani olej swoje parametry utrzymuje  krótko, nie zapewnia tak dobrego smarowania jak olej syntetyczny o odpowiedniej gęstości. Doskonałym przykładem wpływu kiepskiego oleju na stan turbo a nawet silnika jest jednostka 1.9 dci - bezpiecznym, gwarantującym bezawaryjność olejem jest 5w40 w naszej strefie klimatycznej, który należny zmieniać co rok lub 15 tys km. Na płd. Francji lub w UK mechanicy w ASO Renault leją 10w40 (oczywiście jest tańszy), tam ze względu na łagodne zimy sprawdza się - u nas nie koniecznie (różnica w cenie 4l butli 5w40/10w40 30 zł)

Chcesz zadbać o turbosprężarkę to zainwestuj pieniądze w dobry serwis na częściach wysokiej klasy. Zmieniaj olej co 15 tys. km lub 1 rok, filtry kupuj znanych marek takich jak Knecht, Mann, Bosch, filtry kiepskiej jakości potrafią się rozpaść podczas wymiany lub w czasie eksploatacji. Dobry filtr to nie kawałek bibułki, tylko przemyślane rozwiązanie chroniące Twój silnik przed zanieczyszczeniami.
Serwis to w zasadzie połowa sukcesu. Pełen sukces osiągniesz odpowiednio eksploatując auto. Masz auto z turbo zapomni o katowaniu auta na zimno. Szczególnie zimą kiedy mamy temperatury poniżej -10 stopni, na zimnym silniku nie szalej (wykorzystuj obroty  do 2500). Podczas odpalania nie ruszaj do póki nie zgaśnie kontrolka ciśnienia oleju. Pamiętaj olej nagrzewa się dłużej niż ciecz chłodząca, dlatego najlepiej nie obciążaj silnika w pełni dopóki olej nie uzyska swoich najlepszych parametrów. Tutaj masz artykuł o pracy i silnika jego nagrzewaniu Sprawa chłodzenia silnika z turbo - tak oczywiście turbo należy chłodzić po intensywnej jeździe, w Polskich warunkach to będzie jazda po autostradzie lub "zapieprzanie" po drodze krajowej. Jeżdżąc po mieście lub robiąc standardowa trasę w polskich warunkach silnik pracuje najczęściej z obrotami poniżej 2500 obrotów - przy takich parametrach jazdy turbina jest optymalnie chłodzona. PAMIĘTAJ - szalejesz na nie rozgrzanym silniku, łożyska ścierają się powoli, będziesz zasuwał autostradą, stajesz na stacji gasisz momentalnie auto, biegniesz do kibelka - turbinka do wymiany w najbliższym czasie. Co do układu VTG (zmienia kat ułożenia łopatek) - jeśli go masz w swojej turbinie to raz po raz daj autu w palnik, przeciągi go pod czerwone pole, przytrzymaj obroty powyżej 3 tys. obrotów - rób to z głową i na rozgrzanym silniku.


Koszt wymiany turbo uzależniony jest od silnika. Jeśli jest to zwykła turbina bez VTG możesz spokojnie zlecić jej regeneracje i w ten sposób zaoszczędzić kasę na robociznę. Jeśli masz turbinkę z VTG (można je regenerować, są do większości dostępne części zamienne zapytaj tutaj) znajdź naprawde dobry warsztat znający się na swojej robocie i posiadający drogi sprzęt do ustawiania i kalibracji tego sprzętu - są firmy, które się na tym znają i robią to rewelacyjnie. Jeśli masz wątpliwości  kup nową na Allegro.
Podaje ceny turbinek regenerowanych:
1.9 dci 750 zł,2.0 HDI 700 zł, 1.9 JTD 800 zł.
Ceny nowych szukaj na Allegro czasami pojawiają się niezłe okazje

Na koniec BARDZO WAŻNA Sprawa jeśli już Twoja turbosprężarka dogorywa lub padła.Musisz zdiagnozować przyczynę awarii przed wymianą na nowy egzemplarz. Istnieje ryzyko, że awaria może się powtórzyć w szybkim czasie. Wymieniając turbo obowiązkowo wymień olej wszystkie filtr i wyczyść cały układ dolotowy , intercooler - dzięki temu będziesz miał pewność dobrze wydanych pieniędzy. I jeszcze jedno - wymiana turbosprężarki to zdawać by się mogło łatwa sprawa, ale łatwo ją spieprzyć jeśli nie przeprowadzimy powyższych czynności. Większość awarii od razu po wymianie turbo wynika z błędu w montażu oraz nie wyeliminowaniu przyczyny usterki.




Polecane strony www:
Wątek na forum tuningowym na temat filtrów powietrza.
Czy warto nagrzewać silnik i jak długo to trwa?

Ku przestrodze, tak wygląda ekstremalna awaria turbo:
Objawy awarii turbo - świetnie opisane

Opis działania VTG
Opis turbo i przyczyn awarii


1 komentarz:

  1. "Chcesz zadbać o turbosprężarkę to zainwestuj pieniądze w dobry serwis na częściach wysokiej klasy" - święta racja. Części dobre jakościowo to podstawa.

    OdpowiedzUsuń