Powyższe zdjęcie przedstawia wyniki kontroli jakości paliw w naszym kraju z połowy 2012. Kontrolerzy pod lupę wzięli dowolnie wybrane stacje paliw. Wyniki są kiepskie - wiele z przebadanych stacji sprzedaje paliwo nie spełniające norm. To badanie obejmuje jedynie wybrane stacje (400 punktów), więc nie odzwierciedla w pełni zjawiska sprzedaży paliwa złej jakości. Wyniki z przeprowadzonych kontroli zawsze są takie same lub podobne - Paliwo złej jakości najczęściej sprzedawane jest na stacjach prowadzonych przez prywatnych właścicieli są to z reguły małe stacje, które nie wyglądają za ciekawie, a klientów pozyskują głównie dzięki cenie.Niestety kary za sprzedaż paliwa niskiej jakości nie są dotkliwe dla właścicieli stacji - dużo większym zagrożeniem dla ich biznesu są stacje otwierane przy hipermarketach.
Z przeprowadzonych badań wynika jedno - najlepiej tankować paliwo na stacjach, których właścicielem jest koncern paliwowy. Te stacje oprócz możliwości kontroli UOKIK-u, są na bieżąco sprawdzane przez wewnętrzne kontrole. Dodatkowo paliwa w tych punktach dostarczane są przez centrale, dzięki temu wyklucz się możliwość na trafienie paliwa z niepewnego źródła. Stacje markowe rozpoznasz w szczególności po wyglądzie sklepu: projekcie wnętrza, rozmieszczeniu towaru, ubiorze pracowników. Zwróć uwagę na to, że część stacji które na pylonach maja loga koncernów paliwowych wcale nie muszą być stacjami tej sieci, mogą być jedynie objęte jej patronatem. Taką politykę najłatwiej spotkać w przypadku punktów ORLENU.
Każdy chce tankować dobrej jakości paliwo, ponieważ tylko takie jest bezpieczne dla silnika. Dlatego warto stosować się do kilku prostych zasad.
Jeśli widzisz że na stacji są uzupełniane zbiorniki z paliwem to istnieje ryzyko, że osad znajdujący się w nim mógł zostać wzruszony i przez dystrybutor trafił do twojego baku. Nie tankuj kiedy cysterna zrzuca paliwo do zbiornika.
Im stacja lepiej wygląda tym najprawdopodobniej lepsza jakość paliwa. Nowe stacje przy autostradach są wyposażone w nowe zbiorniki oraz dystrybutory to wszystko pozytywnie wpływa na jakość diesla i benzyny.
Stosując się do tych prostych zasad możesz uniknąć poważnej awarii układu wtryskowego. Pamiętaj że im nowsze auto tym układ jest bardziej wrażliwy na jakość paliwa.
Na koniec mój krótki komentarz odnośnie paliw premium. Są droższe o 5% co na litrze daje około 20 - 30 gr - to naprawdę sporo. Stosując paliwa premium możemy spodziewać się lepszej kondycji silnika po dużym przebiegu. Obliczmy różnicę w kosztach pokonania dystansu 150 tys. km. na zwykłym ON i ON premium. Jaka będzie różnica w kosztach. Zakładam średnie zużycie paliwa 6 l na 100 km.
1500 x 6L x 5,6zł = 50 400 zł. Paliwo premium będzie droższe o średnio 5% co da różnicę 2520 zł. Za tą sumę można wyczyścić wtryski z nagaru, który na pewno po tym czasie się nagromadzi i przepłukać silnik z osadu lub przeznaczyć te pieniądze na inny cel. Wybór należy do Ciebie.
Polecane artykuły:
Dynamic, Verva, Ultimate, Vpower – Olej Napędowy Premium czy to się opłaca?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz