poniedziałek, 14 października 2013

Instalacja gazowa w silniku TURBO - MOTOR 36

Witam, w dzisiejszym artykule poruszę temat instalacji gazowych w silnikach turbo. Przedstawię najważniejsze informacje na temat w tym krótkim artykule. Po więcej informacji na temat instalacji gazowych zapraszam do lektury gazety Motor 36/2013. W tym wpisie znajdziesz odpowiedzi na takie pytania: Co oznacza smród gazu? Jak gaz wpływa na dynamikę auta? Czy auto z gazem gorzej przyspiesza? Na co warto zwrócić uwagę podczas zakupu, doboru instalacji gazowe? Czy można zainstalować LPG do silnika Turbo? Jak zapobiec uszkodzeniu silnika przez LPG? 

Polecam lekturę Tygodnika Motor, znajdziesz w niej wiele interesujących informacji.

Intensywny zapach gazu, w skrócie jego silny smród najczęściej oznacza nie spalenie części gazu który wydostaje się układem wydechowych - często taka sytuacja ma miejsce kiedy sterownik gazu zaaplikuje zbyt dużą dawkę gazu. Ciągle tak powtarzający się objaw może zwiastować awarie układu wtryskowego LPG - trzeba to jak najszybciej sprawdzić i wyeliminować ewentualną usterkę. Lejące wtryski mogą spowodować uszkodzenie silnika.

Instalacja LPG spowoduje spadek osiągów o kilka % w przypadku poprawnie zamontowanej instalacji gazowej dobrej klasy. Jeśli Twoje auto na gazie przyspiesza zdecydowanie gorzej to może być przyczyną poważnej usterki. LPG ma niższą wartość energetyczną od benzyny, ale jest spalany w ilości +- 10% większej dzięki temu ta różnica jest zniwelowana.

Jeśli decydujesz się na montaż instalacji gazowej do swojego auta z silnikiem turbo zwróć uwagę szczególnie na dobór jej komponentów. Instalacja LPG dla sinika turbo potrzebuje przede wszystkim dobrego reduktora  o dużej wydajności, który będzie mógł dostarczyć do układu dużą ilość gazu w momencie kiedy turbina na dobre się rozpędzi - słaby reduktor zdusi silnik na wysokich obrotach i może mu poważnie zaszkodzić. Kolejną ważną częścią całej instalacji są wtryskiwacze gazu, szczególnie w silniku z turbo wybierz takie które są najwyższej jakości na jaką cię stać. Im nowszy silnik tym większe wymagania pod względem instalacji gazowej, krótsze czasy wtrysków. Pamiętaj silnik turbo wymaga perfekcyjnej zestrojonej instalacji. Zbyt  uboga mieszanka w silniku turbo przy gazie wciśniętym gazie w podłodze może po kilkunastu sekundach spowodować wypalenie tłoka.

Masz już zamontowaną instalację LPG w silniku turbo na dobrych podzespołach, to pamiętaj o solidnym serwisie swojego auta. Co 15 tys. wymień filtr fazy ciekłej oraz sprawdź kontrolę ustawień. Co 30 tys. km przedmuchaj przewodu fazy ciekłej, co 50  tys. wymień reduktor jeśli będzie wykazywał objawy zużycia. Pamiętaj, że gaz w silniku turbo to dobry sposób na ograniczenie kosztów przy dużych przebiegach, ale nie jest to rozwiązanie idealne do sportowej jazdy - wtedy łatwo o jakiś błąd, a ewentualna usterka może być dotkliwa w kosztach. Chcesz poszaleć swoim autem przełącz się na zasilanie paliwem ( z uwagi na podwyższona temp. spalania gazu wpływa to niekorzystnie na warunki pracy turbiny) Najlepsza instalacja LPG nie może dorównać sprawności instalacji wtrysku paliwa auta, a tym bardzie jej bezawaryjności i wytrzymałości.

Krótkie podsumowanie. Zakładając gaz w silniku turbo skazujesz się w większości przypadków na opinie kierowcy który oszczędza na wszystkim, a jego auto jest zaniedbane i kiepsko serwisowane. Większość klientów woli samemu zainstalować LPG do auta niż zakupić takie auto już z założona instalacją. LPG do silnika turbo warto założyć kiedy robisz naprawdę długie trasy, a instalacja ma ekonomiczne uzasadnienie. W swojej kalkulacji musisz nie tylko uwzględnić jej koszt oraz serwis, ale również droższe przeglądy oraz serwis silnika (np regulacja luzu zaworowego to kilkaset zł jeśli nie jest hydrauliczna). Licz się również z tym, że kiedy będziesz chciał sprzedać takie auto to nie będzie zbyt wielu chętnych, a wartość auta będzie niższa od rynkowej. Na pewno dobra instalacja w sprawnym aucie z kierowcą który potrafi wykorzystać jej atuty  potrafi na siebie zarobić.



1 komentarz: