niedziela, 11 sierpnia 2013

Silnik 2.2 DTI - awarie, usterki, serwis, koszty.

Witam w dzisiejszym wpisie postaram się rzeczowo przedstawić informacje które udało się mi zebrać na temat silnika 2.2 DTI montowanego w Oplach i Sabach (TID). Informacje na temat tego silnika zbierałem dla znajomego który zdecydowała się na zakup OPLA VECTRY B 2.2 DTI 125 km 2001 oczywiście z Francji. Auto z potwierdzonym przebiegiem  165 tys. km. dzięki winietce która była za szybą. Silniki OPLA z tego okresu nie maja zbyt dobrej opinii, tak mi się wydawało czytając gazety czy fora. Pytanie w czym tkwi problem 2.2 DTI i czy można jakość zapobiec usterce oraz jakie są koszty jej ewentualnego usunięcia?

Silnik 2.2 DTI jest produkcji niemieckiej, za jego konstrukcje odpowiada OPEL tak samo jak za pozostałe silniki dieslowskie nowej generacji ze wtryskiem bezpośrednim ECOTEC (2.0 DI, 2.0 DTI i 2.2 DTI) pochodzę z niemieckiej fabryki w Kaiserslaurtern.

Silnik 2,2 DTi (Y22DTR) to w skrócie pisząc jest zmodyfikowany 2,0 DTi (Y20DTH) blok silnika został rozwiercony oraz pojawił się nowy osprzęt motoru i w ten sposób otrzymaliśmy większą moc  i moment obrotowy. Oba silniki są wyposażone w bezawaryjny łańcuch rozrządu. Problemy tak jak w każdym nowoczesnym dieslu może sprawiać przepływomierz, egr, turbo, pompa wtryskowa. Plusem jest brak koła dwumasowego w ten sposób możemy zaoszczędzić ponad 1000 zł na serwisie (dwumas pojawił się z tym silnikiem w Vectra C).



W zasadzie usterkowość tego silnika jest na podobnym poziomie jak dla diesli, koszty serwisu w normie. Należy jednak pamiętać, że silniki 2.2 DTI były wybierane przez osoby które z reguły robiły większe przebiegi i potrzebowały mocniejszego auta. Rożnica w osiągach pomiędzy 2.0 a 2.2 DTI jest spora.2.2 ma lepszy moment 280 Nm i 125km w porównaniu do 205 km i 101km. Różnica w przyspieszeniu  do 100 km/h to 2,5 s (2.2 DTi 10,5 s), dużo większe dysproporcje odczujemy w elastyczności silnika w trasie.

Ceny części do silnika 2.2 DTi OPEL Vectra B:
przepływomierz 140 zł
EGR regeneracja - 300 zł (sam zawór nowy 200 zł)
turbo regeneracja - 800 zł (VTG dla silników y22dth, y22dtr )
wtryskiwacz - 600 zł nowy, regeneracja 300 zł - raczej nie sprawiają problemu.
pompa wtryskowa - regeneracja 1,5 - 3 tys. zł kompleksowa naprawa (naprawa sterownika 900 zł)


Silnik 2,2 DTi (Y22DTR) występował w Vectra B i ma pompę jednowtykowa  (VP44) koszt regeneracji 1,5 - 2,5  tys zł. Silniki 2.2 DTi  Y20DTH Y22DTR montowano w Vectra C w latach 2002-2005. Te modele mają pompę wtryskowa dwuwtykową (PSG16)  ze zintegrowanym sterownikiem silnika ECU jej koszt regeneracji to ok. 4000 zł (Gwarancja 12m-cy),  nowa pompa PSG16 kosztuje prawie 7000 zł. Naprawę warto przeprowadzić  u dobrego fachowca. Jedyny jakiego udało mi się znaleźć to Zbigniew Kipa - specjalista w tej dziedzinie - mam masę pozytywnych opinii na temat swojej pracy.

Podstawowe zalecenia dla osób które zdecydują się na ten silnik.
Dbać o szczelność układu paliwowego, chronić go przed zapowietrzaniem. Nieumiejętna wymiana filtra paliwa doprowadzi do zapowietrzenia układu i w najgorszym przypadku do uszkodzenia pompy.
Co pięć lat kompleksowo czyścić bak oraz wymieniać uszczelniacze trawerzów których nieszczelność prowadzi do zapowietrzania układu.Tankować dobre paliwo. Nie eksperymentować z tanimi zamiennikami ON lub rożnymi mieszanki ;) - to się nie opłaca. Nie jeździć na rezerwie bo to też potrafi grozić nieprzyjemnymi konsekwencjami.

Wadą silnika 2.2 DTi oprócz układu paliwowego jest  dość problem z szybkim i bezpiecznym podniesieniem  mocy. Jest to spowodowane zastosowanie wspomnianej pompy wtryskowej, która należałoby odpowiednio zestroić w celu poprawy osiągów auta. Wymaga to dużej wiedzy oraz doświadczenia, dlatego silnik jest rzadko kiedy tuningowany. Efekty podniesienia mocy nie będą spektakularne, natomiast ryzyko awarii spore jeśli usługa został przeprowadzona niefachowo.

Podsumowując silnik 2.2 DTi w mojej ocenie jest warty polecenie szczególnie jeśli szukamy auta które będzie pozwalało bezpiecznie wyprzedzać w trasie. Vectra B czy tez Zafira to ciężkie auta i silnik 2.0 DTi to w ocenie wielu osób jest  trochę za słaby (a ciężko to chipować). Koszty regeneracji pompy to max około 2500 zł  i jeśli zrobimy to raz i będziemy dbali o stan układu paliwowego to w zasadzie powinniśmy być bardzo zadowoleni z tego auta. W przypadku nowszych aut po 2003 roku tutaj sprawa wygląda podobnie tylko koszty pompy rosną do 4 tys. za regenerację.



Ps. Polecane linki:
Zapowietrzanie układu paliwowego.
Tutaj zregenerujesz swoją pompę wtryskową. Jedyny zakład który robi dobrze PSG16



2 komentarze:

  1. Dzięki wielkie! Nie wiedziałem, że w B nie było dwumasu (co mnie cieszy). A co do chipowania, którego zwolennikiem nie jestem to jednak nie jest to zbyt trudne, często ciężko jednak dostrzec drastyczną różnicę - przy takich silnikach ciężko jest osiągnąć duże przyrosty osiągów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki;)

      Możesz coś więcej napisać o tuningu tej jednostki?

      Usuń