1.9 dci debiutował na początku XXI wieku jak na tamte czasy była to jednostka bardzo nowoczesna o świetnych parametrach pozwalających wygrywać z konkurencją. Silnik jest dynamiczny, mało pali, ma wysoki moment obrotowy oraz jest jak na tamte czasy jest bardzo cichy. Problem w tym, że już po kilku miesiącach od pojawienia się w sprzedaży niektórzy z klientów zwrócili się do serwisu z problemem zatartej turbosprężarki. Z czasem okazało się że w tym silniku występuje problem z smarowanie który doprowadzić może w skrajnych przypadkach do obrócenia się paneweki i w konsekwencji poważnego remontu silnika.
Co ciekawe wszystko wskazuje na to że problem złego smarowania spowodowany jest przez źle zaprojektowanymi kanałami olejowymi, które mogą ulec zapchaniu i blokują przepływ oleju.
Inna sprawa, że pompa oleju też nie nalezy do wydajnych i minimalny spadek jej efektywnosci odbija się bezposrednio na kondycji silnika. W tym silniku warto sprawdzić podczas każdego przeglądu olejowego ciśnienie oleju w magistrali poprawne wartości to: 1,9 bara na biegu jałowym.
Podstawą jest sprawdzenie przebiegu auta - od tego bym zaczął. Bez potwierdzenia przebiegu ryzykujemy zakup auta z przekręconym licznikiem. Na zachodzie przebiegi zapisywane są na przeglądach technicznych więc nie ma problemu z doszukaniem się tych info. - wystarczy trochę chęci i znajomość języka obcego. Informacje na temat przegląd w Francji oraz na terenie Niemiec.
Problem zacierających się turbosprężarek, obracających się panewek sprowadza się do kłopotów z ciśnieniem smarowania. Jeżeli padnie nam turbo to sprawdźmy jak była przyczyna: zatarcie czy może uszczelniacze turbo się zużyły - w dobrym zakładzie regenerującym dostaniemy taką diagnozę gratis. Wymiana kilku turbo w krótkim czasie nie świadczy o niskiej jakości regeneracji, tylko o nie wyeliminowanej przyczynie która w ostateczności doprowadzi do obrócenia się panewek. Po każdej awarii turbosprężarki należy sprawdzić oraz przeczyścić cały układ olejowy, w szczególności w momencie kiedy turbina rozpadła się w układzie.
Stan panewek da się częściowo zweryfikować po zdjęciu miski olejowej, ale jeśli są w dobrym stanie to nie należny ich wymieniać. Awaria związana z panewkami to koszt około 2-5 tys. zł. W ofercie pojawiły się wzmocnione panewki w cenie 150 zł - ale nawet one nie uchronią przed awarią jeśli będzie za słabe ciśnienie oleju. Co więcej ten silnik bardzo często ma problem z prawidłową praca czujnika oleju który nie informuje o problemie braku odpowiedniego ciśnienia w układzie. Niektóre osoby montują dodatkowy czujnik który rozwiązuje ten problem.
Dobry serwis dla tego silnika to klucz do jego bezawaryjnego działania. Przy eksploatacji należy decydować się na stosowanie dobrej jakości oleju, wyłącznie syntetyk (bez względu na przebieg) o parametrach 5/40W lub 0/40W, 10/40W jest dopuszczalny, bardzo często stosowany na zachodzie przez serwisy. W naszych warunkach kiedy temperatura zima potrafi zejść do - 20, lepiej dołożyć parę zł i kupić olej o lepszych parametrach smarowania. Wymiany dokonujemy co 10 -15 tys. km, z kompletem filtrów (oryginały nie tanie zamienniki), sprawdzamy czy nie ma jakiś wycieków i kontrolujemy ciśnienie oleju w układzie. Raz na 60 tys. km warto przepłukać silnik i oczyścić z zanieczyszczeń. W zasadzie tak przeprowadzony serwis powinien nas ustrzec przed awariami silnika.
Należy zwrócić uwagę że wtryskiwacze do tego silnika, w szczególności do odmiany 120 km są bardzo tanie jako nowe kosztuje jedynie 600 zł, a można je w łatwy i skuteczny sposób również zregenerować za 300 zł (technologia Boscha). Awaryjność całego układu paliwowego nie odbiega od konkurencji. Ceny ewentualnych napraw są atrakcyjne.
Wymiana rozrządu (części + robota) zamknie się kwotą 800 zł. Turbina nowa 1600 zł, regeneracja 800 zł - dla wersji bez VTG. Wersje do 120 km miały zawór upustowy, wersje 130 km mają zmienna geometrie łopatek (VTG) rozwiązanie podwyższające koszty naprawy o około 200 zł (nowa dwa razy droższa).
Podsumowując z silnikiem 1,9 dci można żyć w zgodzie, ale trzeba pamiętać o dobrym sprawdzeniu auta przed zakupem oraz później porządnie serwisować auto. Należy zapomnieć o oszczędnościach typu "zaoszczędzę 50 zł na oleju kupie półsyntetyk i kolejne 20 zł na filtrach które kupie na Allegro z Chin" - to w przypadku tego modelu sposób na poniesienie klęski. W przypadku tego silnika sprawdza się powiedzenie jak dbasz tak masz. Dla osób, które się nie upierają przy dieslu, Renault miało świetną gamę silników benzynowych w tamtym okresie bezawaryjne i tanie w serwisie i przerabiane n LPG.
Polecane linki:
Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania
Panewki - 7 grzechów głównych
Różnice między Renault 1,9 Dci 120 a 1,9 Dci 130
Temat o panewkach na forum Laguny.
Kontrolka oleju laguna.
Awarie turbo w samochodach Renault 1.9 dci F9Q
Rodzaje silników 1.9 dci i nie tylko.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz