sobota, 3 maja 2014

1.9 dci 120 km a 130 km - różnice, awaryjność, rozwiązania techniczne.

Część, sam pomysł na ten tekst wpadł po przeczytaniu wpisu na forum Laguny dotyczącego silnika 1.9 dci 120 km montowanego w wielu Renault i nie tylko. Z racji tego, że fora internetowe rządzą się swoimi prawami i nie zawsze jako odwiedzający masz dostęp do wszystkich informacji, ponadto większość wpisów bardzo często przeradza się w kłótnie i wartość takiego wątku wyraźnie spada. Dlatego tutaj znajdziesz najważniejsze info. na temat 1.9 dci. Odpowiem na takie pytania: Która wersja jest lepsza 120 czy 130 km? Jakie są różnice pomiędzy 1.9 dci 120 km, a 130 km? Jakie wady posiada 1.9 dci 120 km? W jaki sposób zapobiec obróceniu panewek w 1.9 dci?


1.9 dci ma kiepską opinię w naszym kraju (na pewno częściowo sobie na to zasłużył), nie jest to silnik idealny, natomiast nie ma żadnych ukrytych wad których nie można byłoby wyeliminować.  Prasa motoryzacyjna w PL nigdy nie darzyła jakimś wielkim uczuciem francuskich marek, a co za tym idzie za każdym razem wytykają im te same błędy, które na dzień dzisiejszy nawet jeśli się zdarzają to są łatwe i tanie w naprawie. 

Silnik 1.9 dci jest doskonale znany mechanikom w całej PL, wszyscy znają problem z słabym smarowaniem, którego pierwszym objawem jest padające turbo, a następnie obracające się panewki. Rzadko kto jednak zadaję sobie pytanie jak zapobiec awarii oraz jak skutecznie wyeliminować przyczynę poważnych problemów tego silnika. Ten silnik był montowany w ogromnej liczbie i zdecydowana większość samochodów jeździ do dziś z oryginalnym silnikiem oraz turbo - problemy spotykały tych, którzy wierzyli w wymianę oleju co 30 tys km (skrócenie interwałów do 15 tys km lub raz na rok rozwiązuje często ryzyko awarii).



Większość aut z 1.9 dci to często najtańsza oferta na rynku, a co za tym idzie kiepsko serwisowana i zaniedbana. Takie auta mimo wszystko cieszą się dużym powodzeniem i szybko znajdują nowych właścicieli którzy najczęściej jeżdżą tak długo, aż nie siądzie silnik.Przepis na sukces to wybranie porządnego egzemplarza, który był regularnie i uczciwie serwisowany.

1.9 dci w wersji 130 km jest zdecydowanie lepszy niż jego pierwsza odmiana 120 km. Wersje 130 km nie mają w zasadzie problemu z panewkami czy turbiną - to wszystko zostało poprawione.
Zmiany względem wersji 130 km to przede wszystkim:
- pompa oleju na 24 zęby (stara miała 20 zębów), która daje lepsze ciśnienie
- większa miska olejowa
- poprawiony zawór EGR
- zmodyfikowana odma
- turbo chłodzone cieczą
Te modyfikację sprawiły, że w zasadzie nie słyszy się aby 130 były awaryjne - z info. od handlarzy używanymi częściami można dowiedzieć się, że na silniki 130 km brak klientów.
Podsumowując poprawa jest i to spora;)

130 km wychodziły dopiero od 2005 roku i nie ma ich za wiele na rynku, dominują zdecydowanie 120 km.
Dlatego jeśli jesteśmy zainteresowani wprowadzeniem modyfikacji w wersji 1.9 dci 120 km warto wiedzieć jak ma ona wyglądać. W dużym skrócie potrzebujemy części od wersji 130 km:
- pompa olejowa (ma 24 zęby)
- nowa miska olejowa która jest większa
- nowa odma również od poprawionego silnika
- zastaw dobrych filtrów (olej, powietrze, paliwo), polecam Purfluxa
- olej 5W40, można wlać gorszy, ale to proszenie się o kłopoty z turbo
W zasadzie to wszystko, ja ponadto polecam wymienić rurki doprowadzające
i odprowadzające olej do turbo - po latach ich przekrój jest często dramatycznie mały.

Kosz takiej modyfikacji przekroczy grubo ponad 1000 zł - natomiast jeśli potrzebujemy, auta bezawaryjnego, które kupujemy z myślą o eksploatacji na kilka lat lub 60 tys i więcej km to wtedy warto.
Jeśli jesteś osobą która szuka tanich rozwiązań i nie masz pewności co do stanu auta wymień olej wraz z filtrami oraz sprawdź smarowanie turbiny i ciśnienie oleju (1,5 -1,7 zalecane) - jeśli nie trafiłeś na egzemplarz z problemami to powinno to wystarczyć.

Podaje linki to wątku na forum Laguny:
Dlaczego 1,9dci z lat 2001 - 2005 są awaryjne


7 komentarzy:

  1. bardzo rzetelne info

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawe informacje.

    OdpowiedzUsuń
  3. U nas belka tylnego zawieszenia peugeot, po kilku latach nadawała się do regeneracji. Poza tym nie ma cv narzekać na tę markę. Auta sprawdzają się do codziennej jazdy po mieście.

    OdpowiedzUsuń
  4. 1.9dci o mocy 131km
    Auto laguna z 2006 roku
    Krajowa ojciec zakupił auto jako nowe
    Rozkład jazdy oddał mi pan licznika na dzień dzisiejszy 417.000 auto ma wymieniany olej co 15000km
    Czy przebiegu około 320 000 była wymieniona turbosprężarka auto Gwizdało i przydymiało jednak był sprawny wymiana odbyła się przed awarią całkowitą samochód jeździ i ma się bardzo dobrze przebieg 417 tysięcy i ciągle rośnie

    OdpowiedzUsuń
  5. 1.9 120 a 130 ma więcej różnic
    Inny kolektor dolotowy i wydechowy
    Większe ciśnienie wtryskiwaczy common rail drugiej generacji 130 ma 1600bar
    A 120km ma 1350bar

    OdpowiedzUsuń
  6. 6lat użytkuje 130 km raz padł EGR te trybiki plastikowe no i co jedynie to miska olejowa Nie szczelna uszczelki różnych producentów i oryginał i nie jest sucho chyba spróbuję nowa miskę oraz użyty do tego uszczelniacz renzosil przykręcana kluczem dynamicznie tak to jeździ to .

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja kupiłem rok temu zadbanego scenica 2 2008r, 130KM z przebiegiem 180tys. Mechanik od aut na f do którego zaprowadziłem auto , zalecił profilaktycznie zajrzeć do panewek. I były na tyle przytarte, że był to ostatni dzwonek. Następne sprawdzenie panewek zalecił za 150tys.Koszt nie taki duży, bo chyba 700zł płaciłem z filtrami i olejem. Jak ktoś nie ma auta od nowości i nie wiadomo jak był olej zmieniany - to ja polecam tam zajrzeć. Dodam jeszcze ,że znawcą dci nie jestem, to pierwsze moje auto z tym silnikiem - ale może komuś się taka informacja przyda. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń