niedziela, 16 października 2016

Ile zarabia się na sprzedaży nowych auta? Ile zarabiają producenci?

Cześć,

pewnie wielu z was zastanawia się ile zarabiają marki samochodowe na sprzedaży nowych aut.
Takie podsumowanie sytuacji rynkowej pojawiło się w Motorze  34/2016.



W artykule zostały porównane marże operacyjne i zysk na 1 egzemplarz.
Wprowadzając w temat warto przedstawić poprawną definicję:

Marża operacyjna – określa jak duża cześć zysków ze sprzedaży pozostaje w firmie po zapłaceniu kosztów zmiennych produkcji (takich jak wynagrodzenia pracowników, materiały), ale przed opłaceniem kosztów długu i podatków.  Żródło.

Na pierwszym miejscu mam Subaru z wynikiem 17,5% i zyskiem na 1 aucie 19 855 zł,
kolejne jest Porsche z wynikiem 16,6% i 68 433 zł (ta marka sprzedaje 2%całkowitej produkcji VAG, a zapewnia 20% zysków - przypomnijmy że jeszcze przed kryzysem finansowym porsche robiło bardzo dużo aby przejąć całego VAG i miało na to bardzo duże szanse.

Kolejne miejsca zajmuje Toyota z 10% i zyskiem na aucie 9493 zł, dalej mamy BMW 9,4%, Skoda 9,3%, Audi 8,3 %, Volvo 7,5 %, FCA (USA) 7,5%, , Mercedes 7,2%, GM 7,1%, VW 6,7%, Mazda 6,7%, Nissan 6,5%, Renault 5,1%, Ford 4,3%, Honda 3,5%, Seat 3,5 %, Dacia 2,4%, FCA (Europa) 2,4%.

Marża operacyjna to oczywiście ważny parametr, ale o wile ciekawsze jest to ile dany producent zarabia średnio na 1 szt sprzedanego auta. Tutaj warto przytoczyć wyniki z grupy VAG:
Skoda 4871 zł, Audi 11 590 zł, VW 5842 zł, Seat 4182 zł, Na drugim końcu stawki mamy Fiata (FCA), który na aucie zarabia średnio 1682 zł i Dacie która odnotowuje 1263 zł.


Wnioski jakie płyną z tego zestawienia są następujące:
- marki premium mają się o wiele lepiej niż producenci budżetowi
- nie trzeba dużo sprzedawać aby dużo zarabiać
- zyskowność rynku europejskiego jest niższa niż na pozostałych kontynentach ( patrz grupa FCA)


Pozdrawiam,

PS. Dla porównania Apple ma marżę operacyjna na poziomie 32%

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz