problem uszkodzonej sondy lamda może nam przysporzyć wielu wydatków. Sama sonda jest dosyć tania, kosztuje przeważnie około 100 zł, a jej wymiana nie zajmuje więcej niż 15 minut jeśli jest umiejscowiona w dostepnym miejscu (uwaga na sondy pod kolektorem wydechowym). Kłopot dla wielu mechaników to dobra diagnostyka i znalezienie przyczyny awarii. Często w warsztacie wymieniaja nam niepotrzebnie takie części jak: czujnik map sensor, przepustnice, świece, cewki itp
Ten artykuł podzieliłem na dwie cześć.
W pierwszej pokażę w jaki sposób zweryfikować poprawnosć działania sondy lambda na przykładzie Renault i przy pomocy Renault CAN CLIP. W części drugiej zaprezentuje jak wymienić sondę oraz sprawdzić poprawność jej działania za pomoc uniwersalnych narzedzi.
Diagnostyka zaczynamy od podłaczenia sondy do auta i sprawdzenia błędów w komputerze.
Klikamy BADANIE i przechodzimy do szczegółow.
Klikamy po lewej ODCZYT STANÓW I PARAMETRÓW.
Wybieramy ZADYMIENIE.
Napiecię sondy Labda zmienia się dynamiecznie w zakresie do około 1 V, zwykłym miernikiem nie jestesmy w stanie tego zweryfikować!
Zakres działania jest widoczny po kliknieciu na PR099 lub PR098.
Podgrzewanie sondy powinno być sprawne czyli w naszym przypadku bedzie pojawiał sie i znikał napis AKTYWNE.
Po podłaczeniu CLIPA do auta sprawdzicie napiecie sondy oraz działanie jej grzałki - jesli będą wystepowały anomalie sonda bedzie nadawała się do wymiany - zawsze warto potwierdzic dane otrzymane przez komputer wpinając sie w kostkę zasilania sondy i mierząc jej parametry.
To tyle na dziś, zapraszam do zapoznania się z druga częścią artykułu.
Sprawdzenie, naprawa, objawy uszkodzonej sondy Lambda - diagnostyka, rozwiązanie problemu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz