sobota, 16 sierpnia 2014

Sprawdzanie szczelności dolotu, układu dolotowego - sposoby, objawy awarii, naprawa.

Witam,

skutecznie zlokalizowanie usterki związanej z dolotem bardzo często zajmuje mechanikom sporo czasu i przy okazji pochłania masę naszych pieniędzy. Wiele samochodów boryka się z nieszczelnością dolotu, ale większa część kierowców bagatelizuje objawy spodku mocy auta i przyzwyczajają się do tego stanu.
W swoim wpisie skoncentruje się na turbodoładowanych dieslach.

Zacznijmy od tego, że za spadek mocy silnika może być odpowiedzialnych kilka czynników:
- problemy z układem paliwowym
- problemy z układem doładowania

Pierwsze co robimy to przeprowadzamy diagnostykę komputerową sprawdzając ilość doprowadzanego paliwa oraz powietrza
. Zakładam, że nie będzie problemów z ilością paliwa, więc sprawdzamy układ dostarczający powietrze. Dobrym pomysłem jest również odwiedzenie hamowni w celu sprawdzenia wykresu mocy - warunek warto wcześniej mieć wykres odniesienia.



Nieszczelności dolotu objawiają się w turbodieslach:
- kopceniem na czarno
- spadkiem mocy
- gwizdaniem turbiny

Oczywiście te objawy mogą być również spowodowane niesprawnym działaniem EGR, przepływomierza lub czujnika doładowania, turbiny. W zasadzie każdy z tych podzespołów można sprawdzić z poziomu komputera diagnostycznego lub przyglądając mu się z bliska i jeśli odczyt parametrów które przekazuje jest OK to szukałbym nieszczelność w układzie doładowania. W tym miejscu pomijam kwestie sprawdzenia stanu turbo lub poprawności działania EGR (czystości).

Najczęściej nieszczelności znajdziemy w:
- intercolerze
- rurach do intercolera
- filtrze powietrza i rurach odchodzących od niego



Intercoler jest narażony na uszkodzenia mechaniczne od kamieni jego szczelność nałatwiej sprawdzisz w wannie pod wodą. Tutaj krótki materiał z takiego sprawdzenia. Sprawdzenie szczelności Intercoolera.

Filtr powietrza i rury odchodzące od niego często ulegają uszkodzeniu w wyniku nieprawidłowego demontażu podczas wymiany filtra lub przepływomierza. Czasami wystarczy, że na nowo skręcimy cały układ.

Wszelkie opaski na wężach gumowych oczywiście również warto sprawdzić, ale jeśli nie były ruszane to raczej same nie spadną, chyba, że mieliśmy wymienianą turbinę wtedy należy sprawdzić miejsce naprawy
- często spotyka się fuszerki.

Interesuje was to co znajduje się przed turbosprężarką, a więc i kolektor wydechowy, zawór EGR oraz rur do niego doprowadzone. Niestety zawór EGR najczęściej w tym miejscu należy zdemontować oraz sprawdzić warunki jego pracy - przy okazji wyczyścić.   Nieszczelność kolektora wydechowego można oczywiście sprawdzić na włączonym silniku pod obciążeniem powinniście zaobserwować wydobywające się spaliny - alternatywnym sposobem dającym świetne wyniki jest wtłoczenie do kolektora dymu najlepiej z sprężonym powietrzem.

Podsumowując, idąc z problemem kopcącego i słabego  auta do mechanika możecie zostać naciągnięci na wymianę przepływomierza, czujnika ciśnienia powietrza, egr, a nawet turbiny czy wtrysków. Warto wiedzieć, że problemem może być zwykła i tania w naprawie nieszczelność którą można tanio i łatwo usunąć.










1 komentarz:

  1. Ja baruje sie z buczeniem, jako dzwiekiem dodatkowym juz od ok 2 lat. Szukam nieszczelności i poki co konczy sie jedynie na nowych pomysłach. Nie moge nigdzie znalesc podobnych przypadków a juz nie wiem gdzie szukać. Dodam że dzwiek ten pojawia sie wtedy gdy silnik osiąga prawidłową temperaturę pracy ( 90 C )i w momencie gdy chce gwałtownie przyśpieszyc. Turbo ponoc nie ma luzów które by je dyskfalifikowało a jedynie na komputerze pokazał się błąd czujnika teperatury powietrza w układzie dolotowym ( ok -135 C ). Proszę o pomoc bo już rece opadają

    OdpowiedzUsuń