niedziela, 12 stycznia 2014

Opona bieżnikowana kontra oryginał. Porównanie, wyniki testu opon bieżnikowanych - opinia.

Witam w dzisiejszym artykule chciałbym poruszyć temat opon bieżnikowanych, ich parametrów w porównaniu z oryginałem z które został ściągnięty pomysł na bieżnik. Wpis bazuje na informacjach z porównania opony bieżnikowanej Equipe Alpin Master 4 z Michelin Alpin A4 jednej z najlepszych obecnie produkowanych opon zimowych, który ukazał się w tygodniku Motor  nr. 51-52/2013. Artykuł był o tyle ciekawy, ponieważ w prasie motoryzacyjnej trudno znaleźć tego typu porównania.  Opony bieżnikowane są produkowane przez małe firmy, które nie mogą się przebić z swoją ofertą do dużych testów oponiarskich.



Zacznijmy od tego czy opony bieżnikowane są alternatywą godną polecenia dla przeciętnego kierowcy. Temat jest o tyle trudny, ponieważ parametry ogumienia decydują o naszym bezpieczeństwie, lepsze opony to zawsze mniejsze ryzyko wypadku oraz większa szansa na opanowanie auta w trudnej sytuacji drogowej.Jedna sprawa jest pewna i potwierdzona przez testy oponiarskie nowa opona bieżnikowana jest zdecydowanie lepsza niż najlepsza markowa, ale zużyta w 50% - o skuteczności ogumienia decyduje wysokość bieżnika, inne parametry maja już mniejsze znaczenie.

W dużym skrócie bo nie mam zamiaru powielać tego co było napisane w gazecie opona bieżnikowana w tym wypadku Equipe Alpin Master 4 w porównaniu z oryginałem Michelin Alpin A4 wypadła w poszczególnych próbach pomiarowych następująco:
- na śniegu opona bieżnikowana w próbach hamowania, przyspieszania wypada bardzo dobrze,
dorównując produktowi Michelin
- na suchym przy hamowaniu wynik rewelacyjny jak z klasy premium 43,4 m przy 43,2 m Michelin
- opory toczenia nawet lepsze niż oryginał, poziom hałasu  bardzo podobny
- hamowanie na mokrym z 100 km/h różnica 12 m to spora strata, ale niektóre chińskie opony wypadają gorzej.
- Aquaplaning poprzeczny słaby wynik nadlewki auto jest wyrzucane na zewnątrz zakrętu
- Aquaplaning wzdłużny koła zaczynają się ślizgać przy 77 km/h (symuluje to wpadniecie w kałuże)
wynik dużo lepszy niż w oponach zużytych w 50%, ale słaby w porównaniu z oryginałem o 8 km/h
- jazda sportowa w każdych warunkach wychodzi tej oponie kiepsko, szczególnie na wodzie

Krótkie podsumowanie opony bieżnikowane nie są alternatywą dla opon nowych renomowanych producentów. Spisują się szczególnie źle na mokrym, nie są również oponami o sportowej charakterystyce co zimniejsza bezpieczeństwo w skrajnych sytuacjach. Patrząc obiektywnie z perspektywy przeciętnego użytkownika, który zdecydowana cześć czasu spędza w mieście, jeździ przepisowo, rozsądnie,  zna swoje umiejętności i możliwości auta zakup opony bieżnikowanej to dobry pomysł, szczególnie jeśli za alternatywę bierzemy opony używane.

Moja opinia - dla mnie opona zimowa przede wszystkim powinna być dobra na śniegu, żeby w warunkach typowo zimowych nie zawiodła nas podczas hamowania, przyspieszania oraz prowadzenia. Mokra nawierzchnia to najtrudniejszy test dla każdej opony - normalnym jest że w takich warunkach jeździ się wolniej i bezpieczniej, trzeba zachować większość ostrożność. Co do jazdy sportowej to moim zdaniem zdrowy rozsądek na drodze jeszcze nikomu nie zaszkodził. Możemy mieć nowe opony Michelin ale jeśli przesadzimy w zakręcie z prędkością to i tak nam to nie pomorze. Kończąc szukałem ofert dla mojego auta, jeżdżę na 225/45 R17 różnica w cenie jest ponad dwukrotna!!!! Szczegóły na dole.



Polecam zakup Tygodnika Motor, ponieważ to w nim znajdziesz najwięcej testów przeprowadzonych w PL uwzględniających specyfikę naszego rynku. Szczególnie wartościowe są testy opon w których występują polskie opony budżetowe w konfrontacji z najlepszymi - ostateczne wyniki są często zaskakujące.



5 komentarzy:

  1. Ciekawy wpis.Temat opon bieżnikowanych jest mi szczególnie bliski - sam używam zimowego zestawu. Na moim blogu kolejne opinie o oponach bieżnikowanych firmy Domin - TipTire WEC TS830 - www.motoskwer.blogspot.com Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Artykuł na pewno ciekawy i brakuje takich porównań w Polsce gdzie opony bieżnikowane są coraz częściej kupowane przez polskich kierowców jeżdżących głównie w około komina . Jako serwisant montujemy różnych producentów choć sami handlujemy tylko 2 firmami naszym zdaniem najlepszymi na rynku Globgum i Alles
    Natomiast bardzo ważną sprawą o której autor zapomniał to opony bieżnikowane są produkowane przez różne małe firmy i jakość jest także różna pomimo że mają często taki sam wzór . Nie bez przyczyny opony na allegro w rozmiarze 195/65/15 można kupić za 75 zł a można też za 100 zł . Są produkty tak dobrej jakości firmy GLOBGUM że posiadają gwarancję wyważenia a to już widać na serwisie przy montażu , opona idzie jak nowa . A potrafią być także takie z najtańszych na rynku że nie można ich wyważyć chyba że 140 - 150 gram .

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam zamiar pierwszy raz nabyć opony BIEŻNIKOWANE zimowe EQUIPE 205/55R16. Cena 380 za komplet oraz wysyłka gratis wydaje się kusząca, tym bardziej że u mnie 80% jazdy to miasto. Sprzedający na Allegro to fhupason i jeśli ktoś już takie opony ma to prośba o opinię z jazdy na nich.

    OdpowiedzUsuń
  4. Różne są firmy i różne produkty produkują. Więc słowo bieżnikowane to szerokie pojęcie. Podobno najlepsze bieżniki są z firmy Profil. Sam jeździłem na zimówkach Targum (cudów nie ma, ale doczepić się też zabardzo nie mogę). Powiem jedno, bieżnikowana opona jest o wiele lepsza niż markowa 3-4-ro letnia! W tym roku kupuję zimówki Profil, zobaczę jak chodzą. Pamiętajcie zimówka po trzech- czterech latach nadaje się na przemiał. Dlatego wolę je sobie sukcesywnie wymieniać i nie przepłacać...

    OdpowiedzUsuń
  5. Wole dołozyc i kupic nowe, Markowe......na sniegu biezniki sa OK, na mokrym juz dużo gorzej..do tego "bicie"..kołami - mało które da sie wywazyc "na zero"..- jak mawaił mój ojciec - "Co tanie, to drogie"...Nie polecam na szybka jazde itp..

    OdpowiedzUsuń