niedziela, 30 listopada 2014

Test, opinie po zakupie - CTEK MXS 5.0 (ładowarka, prostownik samochodowy).

Witam,

dzisiaj chciałbym w krótkim artykule opisać ładowarkę/prostownik CTEK MXS 5.0 , którą używam juz jakieś kilka miesięcy. Idzie zima, za nami pierwsze noce z przymrozkami, więc warto zadbać o nasz akumulator. Sprzęt, który opisuje doskonale sprawdzi się w takich zadaniach.


1, Dlaczego kupiłem taki prostownik?
CTEK MXS 5.0 kupiłem z myślą o wykorzystywaniu przy naprawie aut oraz ich serwisie. Bardzo czesto spotykam się z problemem  rozładowanego lub słabego akumulatora taki stan skutkuje mnóstwem błedów pojawiających się w wyniku spadku napiecia w instalacji samochodu. W przypadku aut z elektrycznym wspomaganiem kierowniczy oraz rozbudowana elektroniką niesprawny akumulator może nas narazić na bardzo duże koszty. Polecam kupić akumulator o takiej pojemnosci jak zaleca producent auta lub troszkę wiekszej, ale nie przesadzajmy bo wtedy może wystapić problem z naładowaniem.

Seria CTEK to ładowarki inteligentne czyli takie, które rozpoznają stan baterii oraz ładuja ją w taki sposób, aby przywrócić jej sprawność. Cały cykl ładowania podzielony jest na 7 etapów podczas, których bateria jest wnikliwie sprawdzana i przygotowywana do pracy.

2. Jak sprawdza się ładowarka?
Jestem bardzo zadowolony z zakupu. Ładowarka jest w pełni automatyczna i bardzo bezpieczna - posiada zabezpieczenie przed nieprawidłowym podłaczeniem do baterii oraz sama steruje całym procesem ładowania, rozłaczając się w odpowiednim momencie i przechodząc w stan podczymywania żądanego naładowania.

3. Jak przebiega proces ładowania CTEK MXS 5.0?
Opiszę jak to przebiega w praktyce.
KROK 1 ODSIARCZANIE
Sprawdzenie czy akumulator nie jest zasiarczony. Prąd i napięcie pulsują i w ten sposób usuwają siarczany z płytek ołowianych akumulatora, dzięki czemu przywracają pojemność akumulatora.
W praktyce nawet w przypadku mocno rozładowanych akumulatorów ten proces właściwie nie jest wykorzystywany - lampka świeci parę sekund.

KROK 2 MIĘKKI START
Sprawdza ładowność akumulatora. Krok ten zapobiega kontynuacji procesu ładowania w wadliwych akumulatorach. W praktyce akumulator który miał problem z uruchomieniem auta i nie trzymał napiecia po naładowaniu przeszedł ten punkt bez problemu.

KROK 3 PEŁNY Ładowanie prądem maksymalnym do osiągnięcia ok. 80% pojemności akumulatora. W praktyce takie ładowanie trwa przy sprawnym akumulatorze 1-2 h MAX.
Po tym etapie można baterie włożyc do auta lub kontynułować regenerację.

KROK 4 ABSORPCJA Ładowanie słabszym prądem do osiągnięcia 100% pojemności akumulatora. 
Ten etap trwa zdecydowanie najdłużej ze wszystkich biorących udział w ładowaniu i regeneracji. Akumulator o pojemnosci około 75 ah ładuja najczesciej całą noc.

KROK 5 ANALIZA Test utrzymania naładowania przez akumulator. Akumulatory, które nie utrzymują naładowania, powinny zostać w miarę możliwości wymienione. Jesli bateria jest uszkodzona i mamy problem z zapaleniem niekoniecznie zostanie to wyłapane w tym miejscu.
Kondycję baterii zawsze należy sprawdzić podużym obciążenim tak aby ocenic jej stan w ekstremalnych warunkach. Polecam podczas odpalanie auta mierzyć napięcie na bateri jesli jest w okolicach 9V - bateria jest do wyrzucenia.

KROK 6 RECOND W tym kroku napięcie wzrasta, aby wywołać kontrolowane tworzenie się gazów w akumulatorze. Podczas tworzenia się gazów kwas akumulatorowy zostaje zmieszany, co przywraca energię akumulatora. Bardzo fajny sposób na zmieszanie elektrolitu w akumulatorze - warto pamietać aby zajrzeć raz po raz do cel w akumulatorze czy aby nie brakuje elektrolitu.

KROK 7 PŁYNNY Napięcie akumulatora utrzymuje się na poziomie maksymalnym poprzez ładowanie napięciem stałym. Nie musimy martwic się, że prostownik przeładuje nam baterię.

KROK 8 PULSACYJNY Pojemność akumulatora utrzymuje się na poziomie 95-100%. Ładowarka kontroluje napięcie akumulatora i wysyła w razie konieczności impuls ładowania w celu utrzymania pełnego naładowania akumulatora. W praktyce nigdy nie korzystałem z tego trybu.

4. Minusy?
Takiego prostownika nie można niestety używac do sprawdzania instalacji elektrycznej oraz elementów z której się składa. Ładowarka jest inteligentana i nie podaje napiecie potrzebnego na przykład do sprawdzenia czy żarówka w samochodzie się przepaliła.

5. Czas ładowania?
Uzależniony jest oczywiscie od wielkosci baterii i temperaury. Akumulatory o pojemnosci około 75 ah ładuje około 12 h.

5 Cena?
Ja za swoją ładowarkę płaciłem około 230 zł są tańsze propozycję na rynku, ale CTEK wygrywa z konkurencją w wszelkich możliwych testach, reprezentuje najlepszy poziom. Krótko pisząc kupiłem i nie żałuję.
Link do produktu na Allegro.

W kolejnym artykule opiszę w jaki sposób sprawdzic stan akumulatora oraz co warto zrobić, aby utrzymać go w dobrej kondycji przez dłuższy czas. 










6 komentarzy:

  1. a co z opcja recond i akumulatorem bezobsługowym?

    OdpowiedzUsuń
  2. Takiego prostownika nie można niestety używac do sprawdzania instalacji elektrycznej oraz elementów z której się składa. Ładowarka jest inteligentana i nie podaje napiecie potrzebnego na przykład do sprawdzenia czy żarówka w samochodzie się przepaliła.
    odp: Są modele z zasilaczem.Zdaje się że MXS 10

    OdpowiedzUsuń
  3. Jest tak jak piszesz. Ja mam tego CTEK + zwykły 20 letni prostownik.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki za tę recenzję. Małe urządzonko, fajne, używałem w zimie i polecam!:D In Plus

    OdpowiedzUsuń
  5. Uważam, że warto posiadać nawet najprostszy z prostowników z rozruchem. Podczas awarii mogą uratować sytuację, sam się o tym przekonałem.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń