przeprowadzając w aucie jakieś naprawy często można zadać sobie pytanie jaka siłą przykręcić określoną śrubę. Z jednej strony chcemy mieć pewność, że się nie odkręci z drugiej nie chcemy przesadzić tak, aby nie urwać gwintu. Szczegółowych informacji należy szukać w instrukcjach dotyczących obsługi i naprawy konkretnego auta - niestety najczęściej dostep do nich ma tylko ASO lub co bardziej zapobiegliwi prywatni mechanicy.
Większość fachowców potwierdza, że przykręca na oko większość śrub - faktycznie posiadając dużą wprawę i kilkadziesiąt urwanych śrub, można mówić o odpowiednim doświadczeniu;) Dla osób zainteresowanych bardziej tematem polecam szukanie info. w instrukcji serwisowej. W zależności od rodzaju śruby oraz materiału z którego jest gwint momenty mają podobną wartość.
Tabela pochodzi z strony: http://autofelicia.republika.pl/polaczenia.html
Oznaczenie 5.8 i następne to klasa śruby która oznacza siłę przy której się zrywa oraz jest stosunkiem minimalnej granicy plastyczności do siły zrywającej. Im wyższe oznaczenie tym śruba mocniejsza. W praktyce bardzo duże znaczenie ma w jaki materiał wkręcamy naszą śrubę - dlatego wartości w tabeli nigdy się nie przekracza. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj: Momenty obrotowe-czyli jak nie łatwo być mechanikiem
Z kolei pod tym linkiem znajdziecie siłę z jaką należy przykręcić koła w waszym samochodzie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz