Cześć,
chciałbym rozpocząć tym artykułem cykl związany z sprawdzeniami auta po VIN. Napisałem już kilka podobnych wpisów w tej tamatyce, natomiast widzę, ż
e ciągle wiele osób brakuje wiedzy w jaki sposób można sprawdzić przebieg auta oraz o jakie dokumenty/inforamcje warto prosić sprzedawcę w celu weryfikacji jego przeszłości. W tej serii wpisów postaram się omówic najpopularniejsze marki krok po kroku.
Dzisiaj zaczynamy od BMW.
W przypadku BMW nie ma mowy o takim systemie zbierania danych, który gromadziłby informacje z wszystkich serwisów ASO i umieszczałby je w jednym miejscu z którego pracownicy serwisu mieliby dostep do wszystkich porzeprowadzonych napraw.
BMW stworzyło baze europejską (nie wiem jak jest z autami z poza naszego kontynentu) do której mają dostęp wszystkie ASO i są w niej
zapisywane wszelkiego rodzaju naprawy gwarancyjne (naprawy pokrywane na koszt producenta)
oraz akcje serwisowe (wymiana wadliwych elementów, uaktualnienia oprogramowania itp.).
Co ważne z tego co widzę weryfikując historię serwisową różnych egzemplarzy BMW nawet po zakończeniu gwarancji, bardzo często pojawiaja sie nowe wpisy w centralnej bazie związane np. z wgraniem nowego softu do silnika lub skrzyni biegów.
To co napisałem wczesniej przełoże na konkretny przykład.
Wyobraźmy sobie, że mamy na oku BMW sprowadzone z Niemiec, a dokładnie z Berlina. Chcemy miec pewność co do oryginalnosci przebiegu tego auta więc zabieramy go do najbliższego ASO.
W serwisie po przedstawieniu dokumentów auta (najczęściej dowód rej.)
sprawdzana jest historia akcji serwisowych i napraw gwarancyjnych. Otrzymany przebieg porównujecie z tym co jest w ks. serwisowej oraz na liczniku. Część wizyt bedzie się pokrywała z standardowymi przeglądami eksploatacyjnymi (oleje, filtry), kiedy to przy okazji dokonano jakieś aktualizacji lub naprawy wykrytej przez producenta.
W zależnosci od konkretnego egzemplarza ilość wpisów może być od jednego do nawet kilkunastu - czasami się zdarza, że serwis nie ma żadnych informacji o danym aucie. W takich sytułacjach szczególnie warto zainteresować się sprawdzeniem szczegółowym i skontaktować się z serwisem z ks. serwisowej.
Wyjątek stanowia auta z KONTRAKTEM SERWISOWYM. Dla takich samochodów BMW wrzuca wszystkie naprawy na centralny serwer (wymiany oleju, żarówki, gwarancyjne, aktualizacje - WSZYSTKO) - dzięki temu nie musisz kontaktować się z zagranicznym serwisem, wstarczy sprawdzenie po VIN w Twoim ASO.
Kontrakt serwisowy to usługa gdzie opłacasz serwis z góry przez wykupienie odpowiedniego pakietu i za wszelkie naprawy w okresie jego trwania nie muszisz dodatkowo płacić.
Pamiętaj w ks. serwisową najczesciej wbijane są przeglądy związane z wymianą oleju, pozostałe wizyty związane np. z wymianą opon, żarówek lub ustawieniem zbierzności sa pomijane, natomiast po kontakcie z dealerem z zagranicy często dostajesz cenne wiadomości o dodatkowych naprawach. Przy okazji zawsze warto zapytać o ewentualne naprawy lakiernicze lub blacharskie.
Aby sprawdzić auto w serwisie za granicą
warto mieć oprócz VIN, numery zagranicznych tablic rej, imię i nazwisko właściciela (opcjonalnie jego adres - być może uda sie z nim nawiązać kontakt)
oraz skan lub wyraźne zdjęcia ks. serwisowej -
zdecydowanie uałatwia to pracownikowi ASO sprawdzenie konkretnej wizyty w ich systemie do fakturowania.
Wszystkie dane dokładnie sprawdź, nie dopuszczalne są pomyłki w VIN czy tablicach. Dzwoniąc do zagranicznego serwisu
kontaktuj się w ich ojczystym języku - nie licz na to, że Niemiec będzie chciał Ci pomóc - jesli Ty nie znacz niemieckiego i próbujesz mu wytłumaczyć coś po angielsku.
A co jesli ks. serwisowa jest podrobiona? Zawsze można sprawdzić naprawy gwarancyjne i akcje serwisowe, poza tym często po wyjsciu na jaw, że odkryliście fałszerstowo sprzedawca jest skłonny pokazac oryginalną ks. serwisową - warto już podczas rozmowy telefonicznej pytac o ks. serwisową wymienioną w ogłoszeniu.
Jeśli sprzedawca nie chce jej podesłać, moze ma cos do ukrycia?
Auto bez ks. serwisowej?
Pytajcie o inne papiery dokumentujące historię auta. FV za naprawy, przeglądy techniczne, wyciągi serwisowe.
Jesli nie ma żadnych dokumentów proście o skany dowodu rej. to pozwala zawęzić obszar poszukiwania ASO. W przypadku Niemiec pamiętajcie, że dowód jest dwuczęściowy.
Wartościowy będzie oczywiście tylko i wylacznie zagraniczny dowód rej. - świetnie jesli auto miało jednego właściciela, po przerejestrowaniu auta w PL, bardzo czesto trudno cos ustalić.
Czy wszystkie auta maja wpisy w systemie napraw gwarancyjnych? Kiedy był ostani wpis?
Często zadajeci mi takie pytania przez mail - takie informację jestem w stanie sprawdzic dopiero w momencie kiedy rozpoczne sprawdzanie, wczęśniej wiem tyle o danym aucie ile mi przekażecie. Z doświadczenia napiszę, że warto sprawdzać każde droższe auto szczególnie po 2006 roku im nowszy samochód tym wpisy będą bardziej aktualne.
Dla starszych aut skoncetrowałbym się na załatwieniu innych dokumentów pozwalających ustalić przebieg.
Myślę, że sprawa jest teraz jasna. Nie dajcie sobie wciskać KITU!!!, kupujacy często zostają spławieni przez sprzedawcę, który podaje numer VIN auta i w ten sposób pokazuje, że jest pewny samochodu i nie ma nic do ukrycia. VIN w przypadku BMW to dobry początek, ale wymagaj więcej!
Zachęcam do sprawdzenie każdego auta - jeśli masowo zaczniemy weryfikować historię aut przed zakupem w ten sposób wyeliminujemy skutecznie proceder krecenia liczników.
Jesli po przeczytaniu tego artykułu chcesz sprawdzić przebieg BMW, którym jesteś zainteresowany/a możesz do mnie napisać na maila:
j.tomczak21@gmail.com lub
j.tomczak21@o2.pl - przekaże Ci informacje dotyczące warunków takiej pomocy. POZDRAWIAM ;)