Witam w dzisiejszym artykule chciałbym poruszyć
temat opon bieżnikowanych, ich parametrów w porównaniu z oryginałem z które został ściągnięty pomysł na bieżnik. Wpis bazuje na informacjach z porównania opony bieżnikowanej Equipe Alpin Master 4 z Michelin Alpin A4 jednej z najlepszych obecnie produkowanych opon zimowych, który ukazał się w tygodniku Motor nr. 51-52/2013. Artykuł był o tyle ciekawy, ponieważ w prasie motoryzacyjnej trudno znaleźć tego typu porównania. Opony bieżnikowane są produkowane przez małe firmy, które nie mogą się przebić z swoją ofertą do dużych testów oponiarskich.
Zacznijmy od tego czy opony bieżnikowane są alternatywą godną polecenia dla przeciętnego kierowcy. Temat jest o tyle trudny, ponieważ parametry ogumienia decydują o naszym bezpieczeństwie, lepsze opony to zawsze mniejsze ryzyko wypadku oraz większa szansa na opanowanie auta w trudnej sytuacji drogowej.Jedna sprawa jest pewna i potwierdzona przez testy oponiarskie nowa opona bieżnikowana jest zdecydowanie lepsza niż najlepsza markowa, ale zużyta w 50% - o skuteczności ogumienia decyduje wysokość bieżnika, inne parametry maja już mniejsze znaczenie.
W dużym skrócie bo nie mam zamiaru powielać tego co było napisane w gazecie opona bieżnikowana w tym wypadku Equipe Alpin Master 4 w porównaniu z oryginałem Michelin Alpin A4 wypadła w poszczególnych próbach pomiarowych następująco:
- na śniegu opona bieżnikowana w próbach hamowania, przyspieszania wypada bardzo dobrze,
dorównując produktowi Michelin
- na suchym przy hamowaniu wynik rewelacyjny jak z klasy premium 43,4 m przy 43,2 m Michelin
- opory toczenia nawet lepsze niż oryginał, poziom hałasu bardzo podobny
- hamowanie na mokrym z 100 km/h różnica 12 m to spora strata, ale niektóre chińskie opony wypadają gorzej.
- Aquaplaning poprzeczny słaby wynik nadlewki auto jest wyrzucane na zewnątrz zakrętu
- Aquaplaning wzdłużny koła zaczynają się ślizgać przy 77 km/h (symuluje to wpadniecie w kałuże)
wynik dużo lepszy niż w oponach zużytych w 50%, ale słaby w porównaniu z oryginałem o 8 km/h
- jazda sportowa w każdych warunkach wychodzi tej oponie kiepsko, szczególnie na wodzie
Krótkie podsumowanie opony bieżnikowane nie są alternatywą dla opon nowych renomowanych producentów. Spisują się szczególnie źle na mokrym, nie są również oponami o sportowej charakterystyce co zimniejsza bezpieczeństwo w skrajnych sytuacjach. Patrząc obiektywnie z perspektywy przeciętnego użytkownika, który zdecydowana cześć czasu spędza w mieście, jeździ przepisowo, rozsądnie, zna swoje umiejętności i możliwości auta zakup opony bieżnikowanej to dobry pomysł, szczególnie jeśli za alternatywę bierzemy opony używane.
Moja opinia - dla mnie opona zimowa przede wszystkim powinna być dobra na śniegu, żeby w warunkach typowo zimowych nie zawiodła nas podczas hamowania, przyspieszania oraz prowadzenia. Mokra nawierzchnia to najtrudniejszy test dla każdej opony - normalnym jest że w takich warunkach jeździ się wolniej i bezpieczniej, trzeba zachować większość ostrożność. Co do jazdy sportowej to moim zdaniem zdrowy rozsądek na drodze jeszcze nikomu nie zaszkodził. Możemy mieć nowe opony Michelin ale jeśli przesadzimy w zakręcie z prędkością to i tak nam to nie pomorze. Kończąc szukałem ofert dla mojego auta, jeżdżę na 225/45 R17 różnica w cenie jest ponad dwukrotna!!!! Szczegóły na dole.
Polecam zakup Tygodnika Motor, ponieważ to w nim znajdziesz najwięcej testów przeprowadzonych w PL uwzględniających specyfikę naszego rynku. Szczególnie wartościowe są testy opon w których występują polskie opony budżetowe w konfrontacji z najlepszymi - ostateczne wyniki są często zaskakujące.