Witam,
w zdjęciu na dole zamieszczam wycenę z ASO Citroena na wymianę amortyzatora przód strona prawa i lewa.
Przy 200 tys km na serwisie olejowym mechanicy wykryli cieknący lewy amortyzator. Poniżej wycena ASO co ich zdaniem było warto zrobić "przy okazji" . Lewa strona zdaniem serwisu nie jest zła, ale amortyzatory wymienia się parami, aby uniknąć różnicy w resorowaniu, które mogłoby odbić się na prowadzeniu auta.
W przypadku każdej naprawy czy to w ASO czy w serwisie nieautoryzowanym zalecam podchodzenie do tego co nam przekazuje serwisant z dystansem i przedstawienie twardych powodów, że tak kosztowna naprawa jest konieczna.
Po odbiorze auta z wymiany oleju pojechałem na SKP w celu sprawdzenia zawieszenia.
Dla osób skrupulatnych, aby uzyskać bardziej miarodajne wyniki przy tego typu zawieszeniu należałoby podłączyć się pod sferę i tam monitorować pracę amortyzatora podczas drgań - niestety ASO nie potrafiło wykonać takiego badania.
W SKP za przegląd podwozia zapłaciłem 40 zł z FV - wyniki przedniej osi na poziomie 80% różnica 2% na osi, lewy amortyzator zapocony u góry, prawy mokry. Wahacze bez zastrzeżeń (brak luzów, guma powierzchownie zmarszczona).
Jaki był finał całej naprawy.
Auto jeździ w flocie, więc nie ma tutaj miejsca na eksperymenty typu sprawdzanie poziomu płyny LDS co 1000 km i monitorowanie wycieku. Amortyzator z prawej strony został wymieniony na używany o minimalnym przebiegu, lewy nie ruszany podobnie jak wahacze.
Koszt naprawy ostatecznie wyniósł 600 zł z VAT;) (robocizna + części) ;)
Ciekawostka: Po historii z amortyzatorami miałem okazje odwiedzić inne ASO Citroena związku z oględzinami DS5. Serwisant o kilkuletnim doświadczeniu w naprawach tych auta, powiedział mniejwięcej tak:
" Te zawieszenia w C5 są pancerne, to że czasami amortyzator robi się mokry to ich wada, ale nie wpływa to na eksploatację. Zwracamy uwagę klientom na takie usterki, ale ze względu na cenę naprawy nikt tego nie robi i kończy się ewentualnie na dolaniu płyny do układy choć to rzadkość bo wycieki są minimalne. W zawieszeniach pneumatycznych Mercedesa, Audi kierowca nie ma wyjścia i musi wymienić kolumnę resorującą w Citroenie takie problemu nie ma;)"
Wisienka na torcie wycena z ASO o której pisałem wcześniej, pozdrawiam.
Peugeot, Citroen - sprawdzenie przebiegu VIN Lexia
Myślałem, że więcej to będzie kosztować :)
OdpowiedzUsuńSzok :D Nie wiem, czy się śmiać czy płakać :D
OdpowiedzUsuńHmm.. filmiki na YT ma Pan fajne i cenię je sobie ale tutaj to troszkę nieskładnie poszło. Jeśli dobrze widzę - C5 II 163 KM chodzi o C5 X7 2008-. Potwierdza to oszacowanie z wyceny - siłowniki są do X7.
OdpowiedzUsuńNo to moje 3 grosze:
1. LHM nie ma w żadnym C5. Od początku istnienia modelu jest tam LDS (wymiana to 200kkm)
2. Nie ma problemu wymienić 1 siłownika bo elementem, który musi być wymieniany parami są sfery (element amortyzujący) ale można też starą sferę wsadzić w nowy siłownik. Oryginał poza ASO - 900zł brutto, regeneracja 400zł. Wymiana w ASO: 330zł katalogowo, wszędzie zrobią za 300zł. Można też taniej.
3. Nieszczelność układu jest usterką i należy ją usunąć.
Kwestią indywidualną pozostaje czy wyciek z amortyzatora to usterka do jazdy czy nie. W końcu wyciek oleju z silnika też pojazdu nie unieruchamia.
Pozdrawiam :)
Dzięki za merytoryczny komentarz.
UsuńFaktycznie płyn do c5 II zwie się LDS;)