niedziela, 13 września 2015

Opadający tłumik Renault Megane II - wieszak tłumika Megane II

Witam,

problem dotyczy bardzo wielu Megane II. Tłumik końcowy jest dość ciężki, a wieszak to kawałek gumy z sznurkiem z czasem musi się to zużyć. Jesli widzimy, że jest problem warto nie czekać, ponieważ urwanie tłumika i w konsekwencji jego wymiana, będą nas kosztowały zdecydowanie więcej.

Stan zastany u mnie.


Wieszak jest wspólny dla wszystkich Megane II.
Ja za swój z wysyłką zapłaciłem 35 zł - produkt firmy METALCAUCHO, mała hiszpańska firma, zdjęcia z Googla. Zobaczymy jak się sprawdzą ich produkty w zwykłej eksploatacji - cenowo połowa oryginały z Allegro.





W pracy przydały mi się następujące rzeczy:
- klucz płaski oczkowy z grzechotką (chyba 10?)
- klucz nasadowy z przedłużką i rączką 13
- kołek do podparcia tłumika
- latarka

Cała procedura trwa 30 minut i tłumik wreszcie jest na swoim miejscu.
Pozdrawiam,







Wymiana uszczelki miski olejowej Megane II 1.9 dci - cieknąca miska 1.9 dci.

Witam,

bardzo często przy silniku 1.9 dci spotykam się z wyciekami oleju z miski olejowej.
Przyczyn może być wiele, ale nie tego bedzie dotyczył ten materiał - przedstawię rozwiązanie problemu cieknącej miski. Uwaga uszczelka miski jest wspólna również dla silników benzynowych,
więc te wskazówki przydadzą się  przy serwisie innych odmian.

Zacznijmy od zakupu potrzebnych części:
- uszczelka kupujemy oryginał lub produkt o podobnej jakości np. Elring


- jest spore ryzyko, że pomimo nowej uszczelki problem się pojawi znowu, dlatego zastosujecie również REINZOSIL MASA USZCZELNIAJĄCA SILIKON +300C


Na zakupy wydamy jakieś 100 zł wszystkie potrzebne elementy znajdziecie na Allegro.

Mamy zakupione części, więc możemy brać się do roboty, a trochę jej będzie.
Warto sobie zarezerwować wolne popołudnie, ponieważ przy Megane II, aby zdjąć miskę olejową należy odkręcić belkę, wzmocnienie chłodnicy.


Powinienem o tym wcześniej napisać, przed wydaniem jakichkolwiek pieniędzy warto zainwestować 20 zł w naftę i pędzle tak, aby dokładnie wymyć zaolejone miejsce - musisz mieć pewność z czego leci olej. Temat był już poruszany u mnie na kanale: Szukanie wycieków oleju w silniku. 


Lista rzeczy, które przydały mi  się podczas pracy:
- klucze płaskie i nasadowe 13, 10....
- klucz dynamometryczny 1/4
- rozpuszczalnik lub benzyna ekstrakcyjna
- czyste szmatki
- karton, aby nie zafajdać posadzki
- miska do oleju
- pędzel
- nafta
- pojemniki na śruby
- latarka i lampa
- kanał lub najazd
- WD40
- klocki do podtrzymania chłodnicy
- szczypce do usuwania plastikowych spinek
- śrubokręty
- nasadki TORX wraz z przedłużkami



Tutaj mała pauza - zapomniałem wspomnieć. Jeśli już stwierdziliście, że przyczyną wycieku jest uszczelka sprawdźcie czy dacie radę odkręcić korek - często jest nie do ruszenia. W moim przypadku sklepy były już zamknięte, więc dospawaliśmy nakrętkę.


Cały schemat zdejmowania miski olejowe wygląda tutaj tak:
- częściowe zdjęcie nadkoli z przodu
- demontaż ramy chłodnicy
- spuszczenie oleju
- odkręcenie miski olejowej



Dokręcamy w kolejności i odpowiednim momentem śruby 8, 15, 4, 19, 11, 12 - 18 Nm.
Następnie dokręcamy w zalecanej kolejności i zalecanym momentem śruby 10, 13, 9, 14, 8, 15, 7, 16, 6, 17, 5, 18, 3, 20, 2, 21, 1, 22 - 15 Nm
 Warto się do tego zastosować, bo później obrabiają się śruby i mamy kłopot.


Dochodzimy do sedna sprawy miskę olejową oczywiście czyści przy pomocy nafty, pędzla i szmatek, pomocny okazać się może również nóż. Ja polecam przed założeniem zaaplikować cienką warstwę silikonu (nie ma co tutaj oszczędzać, wybierz dobry silikon), oczywiście przed nałożeniem odtłuszczamy powierzchnię. Po nałożeniu uszczelki nakładamy kolejna cienką warstwę i przykręcamy. Na właściwe związanie masy dajcie 24h, później zalewacie olejem i problem wycieków powinniście mieć już za sobą. Pozdrawiam.















sobota, 5 września 2015

1.9 dci jak uniknąć awarii? Serwisowanie 1.9 dci.

Witam,

tytuł tego materiału jest trochę przewrotny, ponieważ nie uważam, żeby 1.9 dci w dobrym stanie  i dobrze serwisowany był bardziej awaryjny niż silniki konkurencji.  Co więcej jest to silnik godny polecenia– trzeba tylko trafić na zadbany egzemplarz (nie jest to łatwe) i dobrze go serwisować.



Zacznijmy od zakupu – dobry zakup to klucz do sukcesu, bo jeśli już kupiło się trupa bez historii serwisowej to jego doprowadzenie do przodku będzie kosztowało pewnie tyle co auto.
1.9 dci w wersji 120 km bo tego silnika dotyczy ten materiał był masowa montowany w w Scenicach, Lagunach i Megane II i sprawdza się tam całkiem dobrze. 120 km i 270 NM to wystarczające parametry, aby napędzać sprawnie ten modele. Silnik był łączony z 6 biegową skrzynią co pozwala uzyskać niskie spalanie w trasie nawet poniżej 5 litrów w przypadku Megane II.

Dobry egzemplarz można już kupić za 10 tys zł, im większy budżet tym łatwiej o auto godne zainteresowania i odwrotnie im mniejszy budżet tym więcej trzeba się na sprawdzać . Jeśli oglądasz ten materiał to znaczy, że jest zainteresowany zakupem taniego diesla i nie będę Cię od tego odwodził choć warto wiedzieć, że Renault równocześnie produkowało bardzo dobre silniki benzynowe, które świetnie spisują się na gazie – koszt przejechania 100 km będzie na pewno niższy.

Zacznijmy od przeglądania ogłoszeń i tutaj zrobimy największą selekcję.
Ogłoszeń szukałbym na otomoto i w szczególności olx, ponieważ auta tanie często nie trafiają na otomoto. Większość aut będzie zaniedbanych i wymagać dużych nakładów finansowych  - to nie problem marki Renault tylko obraz polskiego rynku aut używanych. Sprzedawcy dostosowują ofertę do klienta. Często auto świeżo sprowadzone będzie w dużo lepszym stanie niż eksploatowane w kraju przez kilka lat.

Interesują nas tylko dobre egzemplarze, dlatego szukamy sprzedawców  przekazujących konkretne informacje. Jeśli ciągle nabieracie się na lanie wody w stylu nic nie puka, 0 wkładu finansowego , igła, przebieg wpisuje na fakturę to znalezienie dobrego auta zajmie wam sporo czasu lub go nigdy nie znajdziecie.

Interesują was konkrety przebieg, historia serwisowa (to znaczy ks. Serwisowa, badania techniczne z przebiegami, FV za naprawy), stan techniczny auta (czy działa klimatyzacja, elektryka, turbo, zużycie oleju, akumulator), ilość właścicieli, wypadkowość. Więcej na ten temat w artykule na moim blogu Zakup używanego auta - kontakt, rozmowa telefoniczna z sprzedawcą.
link w opisie materiału

Na Boga nie wymagajcie wszystkiego i podejdźcie z głową do zakupu 10 letniego auta używanego – to nie będzie nowe auto, sprzedawane w stanie salonowym przez pierwszego właściciela. Minimum moim zdaniem to potwierdzenie przebiegu np. po VIN w ASO Renault, lub sprawdzenie ks. Serwisowej wykonując kilka tel za granicę.
              Jeśli coś było wymieniane w aucie, a nie ma przynajmniej FV  za cześć lub nie możecie potwierdzić tego w serwisie  to spokojnie możecie przyjąć, że nie było to zrobione, albo było to zrobione po najmniejszej linii oporu – szczególnie mam tu na myśli rozrząd (cholera masę osób również prywatnych piszę w ogłoszeniu że rozrząd był robiony i to niedawno. Myślisz super od tego przecież zależy bezawaryjność silnika, a 9 sprzedawców na 10 nie ma na to FV – a jak kupują TV na promocji w  Media Expert to FV z kartonikiem trzymają przez kolejne 10 lat na strychu lub w piwnicy  - polski absurd). Dzwoniąc zadawajcie konkretne pytania takie jak podałem w linku do artykułu, oczekujcie konkretnej odpowiedzi. Lanie wody wskazuje, że sprzedawca cos kreci,  a jeśli ma problem z podaniem VIN lub wysłaniem skanów ks. Serwisowej lub FV za naprawy to dajcie sobie spokój – komu ma zależeć bardzie sprzedawcy czy kupującemu?

Jeśli podejdziecie do tego z głową to już na etapie rozmowy tel odrzucicie wszystkie strucle i sprzedawców, których warto z daleka omijać. Zostaną wam najciekawsze propozycje.

Po przyjeździe na miejsce sprawdzacie stan techniczny . Standardowo oglądacie auto, jazda próbna, wizyta w SKP (poproście o wydruk z ścieżki diagnostycznej), następnie u mechanika który ma CLIPA robicie  zrzuty ekranu parametrów silnika i zapisanych błędów oraz je drukujecie .
                Tutaj też podchodzicie do tego z głową  widzicie, że coś było malowane (myślę, że już to wyjaśniliście sobie na etapie rozmowy tel – w polskich ogłoszeniach bezwypadkowy nie oznacza z oryginalnym lakierem), ale jeśli macie jakieś wątpliwości to robicie badanie geometrii kół z wydrukiem i jak na dłoni macie potwierdzenie czy układ jezdny nie został uszkodzony w wyniku kolizji (uwaga płyty pomiarowe w SKP często przekłamują wynik). Podwójny lakier szpachla w leciwym aucie to często standard wliczony w cenę – ważne żeby taka naprawa była przyzwoicie wykonana, a auto było bezpieczne. To tyle wprowadzenia.



Kupiliście  dobre auto to teraz możecie wykonać porządny serwis w przypadku 1.9 dci postawiłbym na dobry olej pełen syntetyk 5W40 może być ELF, może być Motul pomijajcie tylko te najtańsze. Zestaw filtrów powietrze, olej, paliwo, kabinowy najlepiej Purflux, Knecht, Mann – najtańsze filtry są guzik warte i to widać przy ich demontażu np. filtr powietrza za kilkanaście zł którego chcemy wymienić potafi rozpaść się w rekach. Wymiana oleju co 10 tys km w przypadku jazdy miejskiej do 15 tys km jeśli robimy dłuższe trasy lub raz do roku. Rutynowe sprawdzenie ciśnienia oleju również nie zaszkodzi (więcej na ten temat w linku w opisie). I to tyle z podstawowego serwisu. Ja dodatkowo polecam po zakupie zdjąć miskę olejową wyczyścić smok, skorzystać z płukanki do silnika oraz wlać  z nowym olejem ceramizer lub ceratec zabezpieczający elementy silnika przed tarciem.

W przypadku awarii turbo zlecacie jej regeneracje profesjonalnej firmie która określi przyczynę usterki oraz podpowie czy turbo było wcześniej ruszane. Turbo nie pada bez przyczyny, a awaria ze względu na zwykłe wyeksploatowanie jest bardzo rzadka. Mechanik ma obowiązek wyeliminować przyczynę usterki. Przed wymianą powinien sprawdzić ciśnienie oleju zdjąć miskę olejową wymienić filtry wyczyści/wymienić intercoler. Turbo jest produkcji Garretta, i już za 1100 zł można mieć sprężarkę o parametrach nowej – oferty za 750 zł są gorzej wykonane i przez to nasz silnik traci wyjściową moc i moment. Jeśli sprzedawca poinformował Cię o wymianie turbo powinieneś oczekiwać, że naprawa właśnie tak była przeprowadzona. Uwaga awaria turbo jest często związana z problemem z smarowaniem, kolejne mogą być panewki – nieudolna naprawa to pieniądze wywalone w błoto.

 Regularnie sprawdzajcie poziom oleju w silniku jego wszelkie spadki ponad minimum prowadza do awarii turbo , a nawet obrócenia panewek. Wszelkie wycieki usuwaj na bieżąco.  Sprężarka wyposażona jest w VTG, więc raz po raz warto przegonić auto  - rób to z głową.
Układ wytryskowy dostarczał tylko Boscha jest trwały. Mamy tutaj drugą generacje wtrysku Comon rail. Koszt oryginalnego nowego wtryskiwacza to 500 zł, regeneracja będzie jeszcze tańsza. Tutaj koniecznie przed wymiana podobnie jak w turbo należy określić przyczynę awarii – bez wysyłki wtrysków do specjalistycznego warsztatu się nie obejdzie, nie warto na tym oszczędzać. O układ zadbasz wymieniając raz do roku filtr paliwa oraz tankując olej napędowy na stacjach sieciowych. Po zakupie auta warto zatasować środek czyszczący do wtrysków LIQUI MOLY  Diesel Spulung – wtryski w zdecydowanej większości podają z powodu zbierającego się osadu, a nie z zużycia mechanicznego.

Koło dwumasowe jego wytrzymałość nie odbiega od średniej rynkowej – dobrej jakości zamiennik w komplecie z dociskiem i sprzęgłem będzie kosztował na tę chwilę z 2200 zł , regeneracja połowę tej kwoty. Nie przesadzajmy z jazdą na niskich obrotach, szczególnie z przyspieszaniem z niskich obrotów obciążamy wtedy Dumas. Niesprawne wtryski również doprowadzają do przedwczesnego zużycia tej dość drogiej części.
Osprzęt silnika jest naprawę tani w stosunku do konkurencji, ale jeśli już coś  ulegnie awarii wybierajcie tylko oryginały lub szukajcie pełnowartościowej używki – wybór części jest ogromny.



Podsumowując 80% sukcesu to zakup dobrego egzemplarz, 20% to dobry regularny serwis na częściach i płynach wysokiej jakości. Dziękuję za uwagę i zachęcam do subskrybowania kanału.